Varför betalar man skatt?



Nu för tiden kan man ju vinna ett val på att tala om att om vi sänker skatterna så blir det bra. Många människor undrar säkert varför man betalar skatt? Enligt mig är svaret på den frågan psykosocialt knuten. Mitt svar är: för att vi är beroende av varandra.  Att hävda något annat är enligt mig totalt idiotiskt. Att påstå att man klarar sig allra bäst själv i alla lägen är enligt mig totalt orimligt.

Om jag lyfter ner frågan till ett pedagogiskt stadium så en förutsättning för att du själva skall leva är att två människor har bidragit till att tillverka dig. Där har vi beroende 1. Det kan vi nog nästan alla enas om att familjen är viktig och att man stöttar varandra såväl handgripligt som ekonomiskt och känslomässigt inom en familj.

Sedan har vi beroende 2, dina vänner. Utan dina vänner hade du troligen inte nått så långt i livet och att hävda att dina vänner inte påverkar dig är enligt mig som jag sa tidigare helt orimligt. Vad krävs för att dina vänner skall ha det gott, jo att deras familj och vänner också har det bra. För allas bästa är vi alltså beroende av varandra. Är det rimligt att alla kan dela med sig av sina pengar så att vi gemensamt kan skapa ett gott samhälle för varandra, vinner inte alla på det?

Nu tar vi beroende 3, människor i din direkta omgivning som inte nödvändigtvis är dina vänner men som tillhandahåller saker som du har ett behov av. Läraren, Polisen, Läkaren, Tandläkaren, Butiksbiträdet i Mataffären, Gatusoparen osv. De kan också tillhöra beroendegrad 1 och 2. Men utan alla dessa människor så skulle ditt liv inte fungera. För handen på hjärtat, kan du laga dina egna tänder? Kan du förhindra eller lösa ett mord i din familj? Kan du importera mat från olika delar av världen till ett rimligt pris? Kommer du att lägga ner tid på att städa stadens gator varje dag för att det inte skall bli vidriga att gå på?

Nu finns det ju ett argument som heter att istället ge sina förvärvade pengar till en privat sektor där man får välja själv sin service. Jag ställer mig frågan skulle vi lägga våra pengar på gatsopning, strandröjning och mordbekämpning om vi själva kunde välja att disponera våra pengar? Troligtvis inte, tror jag.

Då säger någon att du skall kunna välja din egen vård. Då undrar jag om vi privatiserar hela sjukvården, kommer det då dyka upp företag likt "pricerunner" där jag kan gå och jämföra priser för cancerbehandlingar över hela Sverige om jag har fått cancer. Så kan jag välja att köpa olika "cancerbehandlingspaket" beroende på hur mycket pengar jag äger och hur mycket jag tycker att det är värt att lägga på en cancerbehandling. Kan jag laborera ihop min egen cancerbehandling och välja själv vad som skall ingå så att den blir så individuell som möjligt? Kan jag betala min cancerbehandling på avbetalning? Vad händer om jag enbart har råd med två operationer, skall jag låna pengar för att ha råd att operera mig gång nummer 3?

Eller skall jag skaffa mig en sjukförsäkring som täcker om jag eventuellt skulle få prostatacancer eller lungcancer, men som helt plötsligt inte gäller fullt ut om jag får cancer i bukspottskörteln eftersom den inte ingår i försäkringen.


Jag ställer frågan än en gång, varför betalar man skatt? Jo, för att skatt helt enkelt är en försäkran för att du, din familj, dina vänner och alla människor som du på något sätt är beroende av skall kunna leva ett gott liv.

Är det rättvist att betala mer skatt om man tjänar mer pengar? Ja, det tycker jag att det är, för ju mer pengar du tjänar desto fler männniskor är du beroende av. Ägaren för världens största företag är beroende av att alla människor som jobbar inom företaget, gör sitt och jobb och är friska och hela. Ägaren för ett företag är beroende av att konsumenter vill ha dennes produkter/tjänster. I ett land där människor inte tjänar pengar och inte kan konsumera kan ingen företagare bli rik. I ett land där ingen upprätthåller ordning och stabilitet så att ingen rånar och förstör kan ingen företagare bli rik. 

"Ensam är stark" heter det ju. Det spelar ingen roll hur rik du är om exempelvis cancer slår till. Du är lika beroende av andra människor för att överleva. Ingen bygger sitt eget hus och samtidigt ordnar sin egen mat och botar sig själv och städar omkring sig och bygger sin egen väg och levererar sina egna brev. 


Även Bill Gates har någon gång varit beroende av att någon ville ha hans produkt och han är framförallt beroende av att någon annan inte utvecklat en produkt som var bättre än hans!


Vi är alla beroende av varandra på något sätt och vi alla tjänar precis lika mycket på om du och jag och alla andra är friska och lever sitt liv och om alla betalar skatt. För ingen vet vad som händer imorgon och faktum är att det är allvarligheten av den cancer man drabbas av som bestämmer hur mycket behandling man behöver och i den värld där jag inte vet om ajg eller någon annan i min närhet har råd att överleva, den världen vill jag inte leva i! 


Kommentarer
Postat av: marie christiansson

Jag håller helt och hållet med dig Fredrik. Den iskalla världen där man får ta behandling utefter hur mycket pengar du har i din lilla penningpung, det är för mig obegripligt att någon männsika ens kan tänka den tanken. ALLA är vi LIKA mycket värda oavsett om du är fattig eller rik, det får bara inte lov att var någon klasskillnad där om du får ex cancer. Eller om man som du säger behöver göra flera operationer men bara har råd med en eller två. Hemska tanke, tyvärr känns det som om vi är på väg åt detta egoistiska samhälle även här i Sverige. Ibland önskar jag att dom som tror att dom tillhör den s k "eliten" med mkt pengar även om dom inte har det, råkar ut för något hemskt där dom behöver hjälp betalad av våra skatter och inte får hjälpet för att dom inte har "kvalat in". Först när någon som tänker egoistiskt råkar ut för något riktigt allvarligt som rör om i deras medvetande ordentligt och skrämmer skiten ur dom, först DÅ kanske dom kan förstå varför man betalar skatt och sedan med glädje faktiskt gör det och förstår att alal inte har det lika bra som andra. ALLA ÄR LIKA MYCKET VÄRDA OAVSETT RANG; ÅLDER; INKOMST ETC

Marie

2010-12-12 @ 17:48:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0