Reklamkrig!!!

Visste ni att under 80-talet etablerades ett totalt reklamkrig mellan världens två största läskföretag, Coca-Cola Company och Pepsico. Coca-Cola hade länge varit den ledande jätten i världen på läskmarknaden och deras ställning som världsledande var ohotad. Trodde man jag!
 VS  


Svårt att föreställa sig idag är kanske att på 80-talet så fanns faktiskt de stora pengarna hos Pepsico, det va rhär de nya tankarna föddes och de var Pepsico som kunde locka till stig alla stora artister för att marknadsföra deras produkt. Saker och ting började hända i läskvärlden och det började på allvar 1984...

1984 anlitade Pepsico Michael Jackson som frontfigur för deras nya lansering med Pepsi som drickan för "a new generation". Michael Jackson fick spela in en cool musikvideo med ett stort antal barn och dansare där han till tonerna av Billie Jean istället sjöng "You are the new pepsi generation". En extremt skicklig marknadsföring från Pepsicos sida med ett resultat som inte lät vänta på sig, man började vinna marknadsandelar helt enkelt.

1985 Anlitades den då media-hypade Michael J Fox som i en reklam upptäcker mystiken kring en Pepsi, åter igen en skickligt gjord reklamvideo lite före sin tid och i "Tillbaka till framtiden"-stuk såklart.

1986 händer något helt sanslöst Man lyckas anlita Don Johnson och några av skådespelarna ur Miami Vice-gänget för att lansera Pepsi, snacka om drömlansering för företaget eftersom Miami Vice just då är kanske världens största trendsättare av kläder, musik och livsstil. Det underbara med reklamfilmen är att sångaren Glenn Frey är med och sitter och lyssnar på sin egen låt.

http://www.youtube.com/watch?v=0HByh60JAlc Titta och begrunda.


När jag ändå är inne på Miami Vice måste jag bara göra ett litet snabbt inlägg om likheten mellan Sonny Crocketts chef Lieutenant Castillo och Den Svenske komikern Mikael Tornving:


Lieutenant Castillo (ovan) VS Mikael Tornving (nedan)



1987 Är Michael J Fox tillbaka igen i en reklamfilm som på något sätt visar att Pepsi aldrig finns längre bort än runt hörnet för "The new generation". Det är dessutom om man skall tro reklamfilmen någonting man charmar flickor med.

1988 Slutligen här så krutar man ner alla pengar man har på en megareklam. Man anlitar världens vid tillfället absolut största kvinliga megastjärna, Madonna. Hon skall precis släppa sitt album "Like a prayer" och Pepsico köper rättigheterna att få spela in en 2min lång alternativ musikvideo som skall fungera som reklamfilm för företaget. För att göra detta till en world happening så kör man ett bra tag innan 30-sekunders reklamfilmer om att snart kommer det att komma en 2min häftig reklam med Madonna på tv från Pepsi. Det skall alltså vara en world happening att få se en reklamfilm för pepsi. Skickligt, påkostat och inovativt! Musikvideon är dessutom heller inte förstörd av Pepsicos försök att försöka produktplacera sin drick i var och varannan scen, utan låter istället loggan flascha förbi lite då och då halvt i bakgrunden.

Är det föresten någon som minns Gevalias försök med att skapa en world happening på samma sätt genom att lansera en reklamfilm i 3D, med massor av förreklamer innan?

Hur gick det då för Pepsico? Betalade reklamen av sig för dem? Jo, faktiskt så gjorde den det och det rejält också. Man hade helt enkelt lockat "a new generation" att välja Pepsi och man tog enorma marknadsandelar från Coca-Cola Company under 80-talet.

Frågan man ställer sig spontant är ju hur Coca-Cola bemötte Pepsicos ökade konkurrens och den fallande marknaden? På sämsta tänkbara sätt, enligt min mening.

Alla som har sett en reklamfilm för Coca-Cola från början av 80-talet kan lätt ursäktas för sina spykänslor. En sådan vedervärdig marknadsföring. Coca-Cola var inte drickan för de coola, det var drickan för alla. De lanserades i superkommersiella sektliknande reklamefilmer med sånger och stora folksamlingar. Livets Ord hade nog faktiskt inte gjort det bättre. Man körde dessutom på taktiken att "less is more" och lanserade sig mera som Coke än som Coca-Cola. Till detta använde man också en helt horribel slogan "Coke adds smile". En så starkt drogrelaterad och vrickad slogan hade nog stämts i miljardbelopp idag.

1987 börjar dock ljuset gå upp någonstans på marknadsavdelningen på Coca-Cola Company och man inser att Pepsico är på god väg att springa om dem. Då tar man till det fulaste av alla reklamknep som finns, man ger ut en reklamfilm där en virituell kändis vid namn Max Headrow har en burk Coca-Cola och en burk Pepsi framför sig och medvetet väljer bort Pepsi och talar sen om hur mycket mer äkta Coca-Cola är och hur många smaktest den har vunnit. Sådan typ av marknadsföring är tack och lov totalt förbjuden i Sverige.

Man tar dessutom till sig av Pepsicos marknadsföring och följer, vilket jag tror inte är ett Japanskt ordspråk "bli din fiende". Lite tanken att om du inte kan besegra honom själv så använd hans egen styrka emot honom. Det gör Coca-Cola och släpper en grotesk reklamfilm i sektkategorien. Barn och ungdomar i total masspsykos med var sin Coca-Cola-flaska i handen sjunger tillsammans att de är "tomorrow´s people". Hårfin skillnad mellan "tommorw´s people" och "a new generation"?

http://www.youtube.com/watch?v=m4B7FTSlXBM Titta och spy åt en sådan fruktansvärd marknadsföringsteknik.

Slutligen tar då Coca-Cola plagieringstanken fullt ut och lyckas faktiskt åstadkomma en rätt hygglig reklam. Man anlitar den unga och vackra sångerskan Robin Beck och köper rättigheterna till hennes hit "First Time" och skriver om texten och gör en musikvideo i reklamversion som är riktigt skicklig faktiskt och visar mer än bara meningslös produktplacering, Coca-Cola Company är mer än bara en dryck.
 
http://www.youtube.com/watch?v=pR236CYNZfg Titta på  en vacker Robin Beck och se att reklamfilmen har slående likheter med TV3-s jingle som jag refererat till i tidigare inlägg.

Omslaget till Robin Becks EP-singel "First Time"

Det är alltså här någonstans 1988 det vänder för Coca-Cola Company, den vackra Robin Beck hjälper företaget att ta tillbaka gamla marknadsandelar och är idag totalt ohotad 1:a i världen på läsk.

Pepsico startade en briljant marknadsföring och ett starkt namn och var så när på att gå om Coca-cola Company i marknadsandelar.

Så hade inte någon vaknat upp inne på Coca-Cola Companys marknads avdelning någon gång där i mitten av 80-talet kanske det hade varit Pepsi som stod i varenda Svenssonfamiljs kyl 2-4 dagar i veckan 365 dagar om året.



Jag vill passa på att avsluta med att erkänna att jag föredrar Pepsi-cola framför Coca-Cola :)

Kommentarer
Postat av: Dr. Alan Keyes

Republicans drink Coke!

2010-08-05 @ 02:10:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0