En liten filosofi om Högskoleprov

Idag gör ca 30000 människor i Sverige Högskoleprovet och Linda är en av dem. Lycka till älskling! Jag måste ändå passa på att säga att jag tycker att det är en oerhört bra sak det där med Högskoleprovet. Tänk vilken möjlighet det är egentligen att få en andra chans att ta sig in på en linje på högskola eller universitet. Om betygen kanske inte är tillräckliga, då kanske man lyckats prestera på högskoleprovet istället ock kommer in den vägen.

Istället för att behöva traggla i ett år eller flera med att behöva läsa upp betyg på Komvux, så kan det räcka med att punga ut med 350:- och ägna en lördag åt att göra ett prov som är värderat till lika mycket. Snacka om förmån egentligen. Det kallar jag bra politik. Lite som en uppkörning blir det ju, att man visar att man är mogen för större utmaningar genom ett test.

Att få läsa på högskola eller universitet är faktiskt en lyx och ett prevelegium. Att det finns möjlighet att låna pengar för att skaffa sig en bra utbildning och enbart kunna fokusera på den. Det är så man odlar framgång i ett litet land som Sverige. Att låta människor låna pengar för att kunna studera är en fantastisk möjlighet, och ju fler som har möjligheten att göra det, dessto fler högutbildade får vi i landet. Vilket sen i sin tur ger en välutbildad befolkning som kan leda landet vidare i utvecklingen.

Sen kan man ju diskutera om huruvida bidragen från staten borde höjas eller ej. Men att få bidrag för någonting är egentligen ingen självklarhet enligt mig. Att man ens kan ha ett bidragssystem i ett land visar på att landet har ett välorganiserat samhälle och en sund ekonomi. Att få födas i ett land som Sverige med ett sådant generöst bidragssystem är en slump, för det kan man ju inte välja innan. Därför tycker jag definitivt att man inte kan ta olika typer av bidrag för givet.

Har man möjlighet att göra högskoleprovet, och inte går på univeristet eller högskola, tycker jag att man ska göra det idag och om inte idag så vid nästa tillfälle. För det är faktiskt en jävligt billig och enkel möjlighet till ett gott liv.

Lycka till älskling! 

 Halmstad Högskola

Kommentarer
Postat av: marie christiansson

Jag håller med föregående talare. Och Linda! Jag har hållit alla tummar för dig och Anna hela dagen. Hörde just att det var en väldigt svår svenskadel.

Kram

2010-04-10 @ 17:07:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0