Mordet

Vad hände egentligen den 28:e februari 1986 på korsningen mellan Sveavägen och Tunnelgatan i centrala Stockholm. En fråga som har fascinerat mig i så många år. Klockan 23:21 händer någonting som inte får hända, en man avlossar skott mot ett förbigående par. Den ene träffas så svårt i ryggen att han sedan avlider på Sabbatsbergs Sjukhus. Vem det är som avlider gör det hela intressant för från det klockslaget uppstår den största handlingsförlamningen i svensk polishistoria, trots att mordet är av absoluta prioritet.



Mordet på Olof Palme och det polisiära efterspelet, Sveriges dåvarande statsminister, har kommit att bli en symbol för hur lite vi vet om vad som faktiskt händer bakom maktens kulisser. Det är enligt mig helt uppenbart att mordet döljer så mycket mer än vad vi än kan vilja ta in som privatmänniskor.


Preskiberingstiden för mordet är 25år, vilket i så fall betyder att mordet skulle bli preskiberat nästa år och att det då skulle vara fritt fram för någon att berätta vem som mördade Olof Palme och vad motivet var bakom. Givetvis fick mordet resning och preskiberingstiden förlängdes ytterligare eftersom det handlar om ett unikt mord. Att rättfärdiga förlängningen av preskiberingen med att folket måste en dag få veta sanningen bakom Palmemordet och att det faktiskt måste uppklaras polisiärt är ganska enkelt. Frågan är bara om det verkligen är sanningen? Min teori är snarare att det hade varit mera riskabelt för en del nu levande människor, poliser, advokater, tjänstemän, om preskiberingstiden gick ut och någon vågade berätta vad som verkligen hände. Jag tror att hade den sanningen kommit fram på ett annat håll än från polisens sida, då hade många människor tappat förtroendet för polis, åklagarmyndigheter och statsmakt. Allt för många tjänstemän har smutsiga fingrar på ett eller annat sätt i den här frågan och många av dem har gjort sitt yppersta för att mordgåtan inte skall lösas.


Korsningen Sveavägen/Tunnelgatan

Jag har nyligen lånat statens offentliga utredning om händelserna kring och efter Palmemordet, och tro mig det är en tegelsten på över 1000 sidor. Hittills har jag kommit drygt 100 sidor och kritiken mot de polisiära insatserna och mot rättsväsendet är redan stora. Den dagen jag har läst ut hela utredningen så lovar jag att jag kommer återge de viktigaste och mest intressantaste sakerna kring mordet på Olof Palme.

Kommentarer
Postat av: marie christiansson

Jag kommer ihåg den natten som mordet hände! Det var som att få ett klubbslag i magen. Svenskarnas naivitet eller oskuld förlorades då helt klart. Fast jag är nu så naiv att jag faktiskt tror att det var Christer Pettersson som gjorde det. Ser fram emot din utredning. Marie

2010-04-16 @ 19:01:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0