En fruktansvärd natt!!!

Sent igår började jag fundera lite på ett sådant där obehagligt minne jag har från, enligt wikipedia måste ha varit, morgonen den 28 september 1994.

När jag var liten fanns det alltid gott om barnprogram på TV, framförallt TV3 var barnprogrammens okrönta konung. De hade barn 3-an från klockan 6 på morgonen till ibland så sent som klockan 9-10 samma morgon, För att sen återkomma vid klockan 18 med ännu mera barnprogram. På den tiden var det också väldigt ofta Smurfarna som var det första barnprogrammet vid 6-tiden på morgonen. Eftersom jag som liten alltid var en morgonmänniska brukade jag ofta vara nere vid tv-n i vardagsrummet redan vid 05-55 sittandes och titta på myrornas krig i väntan på att barn 3-an skulle börja. TV3 brukade ju väldigt ofta dessutom börja med en jingel på morgonen om hur fantastisk deras tv-kanal var. Jag minns den jinglen som väl värd att gå upp minst 5 minuter innan klockan 6 för att kunna få se. 

http://www.youtube.com/watch?v=t0f418kjMGY&feature=related Tv3-s morgonjingle, ett extremt smart koncept om än dock väldigt amerikanskt.


För att komma till själv sak så hade vi 1994 som så många andra en TV som när man stänger av den och sedan sätter på den med powerknappen alltid hamnade direkt på kanal 1. Idag har ju tekniken gått framåt men då hamnade man alltid programenligt på kanal 1 direkt. Precis samma som vilken tidig morgon som helst slår jag på tvn och hamnar på kanal 1 först, inga konstigheter.... förutom de bilder som visas på tvn. Det här måste ha varit en av de få gångerna när jag var liten som jag inte gick direkt från kanal 1 till tv3 för att se lite myrornas krig på morgonen. De bilderna jag såg var på militärhelikoptrar som jag uppfattade det som flög över ett hav som var i full storm. Överallt i havet tyckte jag att det var orangea plastbåtar som flöt runt upp och ner med nakna människor i flytvästar på sig. Det gick ganska fort att förstå att något hemskt hade hänt och repotern pratade något om livbåtar som flöt omkring och jag minns att jag tänkte att livbåtar är ju klassiska träbåtar med åror och inte sådanna där gummiflottar.

http://svtplay.se/v/1392791/oppet_arkiv/raddningsarbetet_efter_m_s_estonias_forlisning?cb,a1364145,1,f,103122/pb,a1364142,1,f,103122/pl,v,,1392788/sb,k103107,1,f,103122 Ungefär såhär kan det ha sett ut.


Jag blev sittandes kvar framför tv-n och tittandes på aktuellt istället och pappa som också varit morgonmänniska, åtminstone förr, kom ner och undrade vad som hade hänt, någonting med en båt som hette Estonia som skulle åka till Stockholm, ungefär sådär mycket man kan ta in och förklara när man är 7år. Har varit med om ungefär samma scenario en gång senare i livet och det var vid Diskoteksbranden i på Hisingen i Göteborg 1998.


Inatt ägnade jag i alla fall många timmar åt att titta på dokumentärer om Estonia och lyssna på ljudupptagningar från larmstrafiken den natten.

Lyssna gärna på den här ljudupptagningen... det är otroligt vad youtube kan vara bra att ha ibland. tänk att sådant här finns bevarat.

http://www.youtube.com/watch?v=HlK_FFW8OeE

Det är ofattbart att tänka sig att det faktiskt är kommunikatören som befinner sig på Estonia som skickar ut ett mayday mitt under själva katastrofen. Båten har redan börjat välta, kapsejsa, när han ringer första gången och tillräckligt mycket vatten har kommit in i båten när radiokontakten bryts med Estonia, fartyget är i det skedet redan på väg ner under ytan. Märk hur intensiteten tilltar i mannens mayday-anrop ju längre tiden går. Mannen på Estonia som anropade de andra fartygen följde också med båten ner i havet.


Jag blir oerhört tagen av sådant här autentiskt material, det går liksom inte att förstå att det faktiskt är på riktigt. Hur kan ett fartyg med 989 människor ombord försvinna ner i havet? 852 människor som dör i natten mitt ute på öppet hav. Ett fartyg på över 150 meter som bara försvinner ner i havet. Tänk dig själv när du står på en Stena-båt, hur enorma de faktiskt är och hur extremt ofattbart det skulle vara att samma båt bara skulle kunna försvinna ner i djupet och lämna ett totalt tomrum efter sig... Enda spåren alla människor, livbåtar och flytvästar och bråte som flyter runt. Titanic är tillräckligt otänkbart men Estonia var precis som vilken Silja-line-färja eller Stena-färja som helst med tax free och bar som vi gladeligen åker med.

Passa på att titta på den dokumentär som finns på youtube där ögonvittnen talar ut, den är mycket gripande, framförallt när man får se riktiga filmer och bilder från båten den natten då allt hände. Syns på filmen gör sångaren Pierre Isacsson, i ett av sina sista framträdande i livet, som var chef för underhållningen på båten. Ni vet mannen med den djupa mörka rösten som har dubbat Janne Långben och gjort låten "Då går jag ner i min källare".

http://www.youtube.com/watch?v=k3FDmqml6qI Pierre Isacsson i sin mest berömda stund.


Estonia påväg ner i Östersjöns djup.

Kommandobryggan på Estonia.

Estonia!

Kommentarer
Postat av: marie christiansson

Det tog mig några år att känna att det gick bra att åka på en färja igen. Faktiskt är jag lite orolig ännu, man vet aldrig vad som kan hända. Nu är jag heller ingen sjöbjörn som ger mig ut på havet bara så där. Åka till England per båt är inte att tala om för mig.

Marie

2010-08-02 @ 18:19:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0