Julmusik!

Det är faktiskt underbart med julmusik i lagom doser. Var i Göteborg igår med Sebastian och gick runt i över en timma och letade i vinylbackarna och självklart hittade jag fantastiska jul-vinyler i EP-format. Men då fick jag också en tanke, hur kommer det sig att alla stora jullåtar finns att få tag på i EP-format? Varför har inte jullåtar gjorda på cd-skivans guldålder fått samma plats i svenska hem på julafton?


Underbar jullåt, skriven av den gamle våldtäktsmannen Billy Butt!



Vem hör eller lyssnar inte på följande låtar i jultider?

Wham! - Last Christmas 1984

John Lennon & Yoko Ono - Happy Xmas 1971

Bing Crosby - White Christmas 1941

Band Aid - Do they know it's christmas? 1984

Bryan Adams - Christmas time 1985

Sir Cliff Richard - Mistletoe and wine 1988

José Feliciano - Feliz Navidad 1970

The Pogues och Kirsty MacColl - Fairytale of New York 1987

Adolphsson och Falk - Mer Jul 1982

Tommy Körberg och Sissel Kyrkebö - Julen är här 1989

Triad - Tänd ett ljus 1987

Just D - Juligen 1991


Med snabba ögon ur ett svenskt perspektiv så förstår vi att perioden 1982-1991 har satt sina spår på julafton. Gärna om man insåg att om man släpper en julåt ojämnt år från 1987 så kommer det att bli en megahit.

I största allmänhet är det heller inte så svårt att se att 80-talet var guldåldern för julmusik. Frågan är vad hände sen? Jo, jag vet att Mariah Carey också lyckades få ut en fantastisk julskiva 1994, men efter det då?

Åtskilliga covers har gjorts på samtliga låtar som nämnts ovan, men likväl är det originalen som får oss att tänka på jul. Min poäng helt enkelt är att uppenbarligen kan man onekligen inte göra julmusik idag. Det spelar faktiskt inte så stor roll i vilken butik jag traskade runt på igår för det är likväl samma låtar som återkommer och som är det stora jullåtarna, Från NK till H&M...

Bra eller dåligt? Jag älskar låtarna ovan i alla fall, men det ger mig också vatten på min kvarn när jag säger att själen är bortplockad i så mycket av dagens musik. Julmusik handlar i högsta grad om själ eftersom de är ämnade att skapa stämning. I dagens voice-overade musikvärld blir det helt enkelt för platt för känslor och mycket skall till om jullåtar från år 2010 skall nå samma status som de stora!


http://www.youtube.com/watch?v=E8gmARGvPlI Det blir helt enkelt inte mer julstämning än såhär!

http://www.youtube.com/watch?v=PA45TnJQxhU Det skulle vara Bing Crosbys underbara 40-talsjul då!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0