En tänkt hyllning till ett mästerverk!


Björn Afzelius en modern svensk poet


Nu hade jag tänkt tillägna en hyllning till en av mina absoluta favoritlåtar, "Tusen Bitar" med Björn Afzelius. En briljant svensk version på Anne Linnets danska original "Tusind Stykker". Här var det egentligen tänkt att det skulle bli en hyllning till en otroligt vacker låt och till den tyvärr tragiskt bortgångne Afzelius. Men rätt var det är så när jag sitter och tittar på musikvideon, som givetvis borde handla om lite hjärta och smärta, så dyker Lasse Brandeby upp som Kurt Olsson och lallar vid en keyboard. Senare toppas det med Sven Wollter på ståbas och Thomas Von Brömsen med lösgom i käften som trummis. Då är då frågan va tänkte Afzelius här? Är det någon slags självdistans till att det skall bli för smörigt och att han därför känner sig tvingad att släta ut med komiska skådespel i musikvideon?


Kurt Olsson på keyboard kanske inte känns helt seriöst?

Det går ju inte direkt att fråga honom själv numera. Jag både gillar det och inte gillar det, men jag föredrar nog att lyssna på låten på min vinylspelare utan musikvideo.

För er andra, varsågod musikvideon:

http://www.youtube.com/watch?v=-u-ZcFgDj-4

Kommentarer
Postat av: marie christiansson

Det var en bland din morfars absoluta favoritbitar också. Hittade en lapp i hans plånbok några år efter hans död, där hade han skrivit "allting kan gå itu ett hjärta kan gå i tusen bitar" så skrev han att han hoppas att det inte gör det på länge än. Tror det var när han var så sjuk i sitt hjärta och satt och tänkte för sig själv.

2010-07-31 @ 19:56:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0