Hyllning till Tommy Nilsson

Jag måste passa på att hylla en av mina absoluta favoritartister, Tommy Nilsson. Började lyssna på lite av hans låtar igår och har varit fast sen dess. Så blir det alltid när jag lyssnar på hans låtar, för det är verkligen låtar som jag känner när de är slut att "jag vill höra en gång till".




Artisten Tommy Nilsson, ett intressant fenomen i sig. Först så drog han till Paris i början på 80-talet och slog igenom stort, för att sen dra till USA och New York och slå igenom där. Då var han fortfarande relativt okänd i Sverige. Efter flera års flängande mellan Paris och New York beslöt han sig till slut för att det fick vara nog och drog hem till Sverige.

Så småningom i mitten på 80-talet fixade han och före detta medlemmar i Noice och bland annat Kee Marcelo (senare Europes  gitarrist) bandet Easy Action. Inget band som jag är större fan av. Hur som helst drog Tommy Nilsson med Easy action och Joey Tempest igång "Swedish Metal AID" 1986 som stöd för hungersnöden i Afrika. Självklart var de inspirerade av Bob Geldofs Live AID året innan. För övrigt köpte jag den singeln för några veckor sen för 5:- och gissa vad som fanns på baksidan singeln? Jo, den var helt signerad av både Tommy Nilsson och Joey Tempest från 1986. Tänk er själva Joey Tempests autograf från strax före/under genombrottet med Europe och Tommy Nilssons innan han precis slagit igenom på allvar. Riktigt högt samlarvärde för mig.

Easy Action splittrades stundom när Europe ville ha Kee Marcelo, och vi vet ju alla hur bra de gick för Europe. Kvar var Tommy Nilsson och vilka hörde av sig? Jo, Toto. Bandet som hade världshits i slutet på 70-talet med "Hold the line" och i början på 80-talet med "Rosanna" och "Africa". Vad gjorde då Tommy Nilsson? Han tackade nej. Det är minsann inte alla svenska sångare som fått erbjudande av ett världskänt band och tackat nej. Men det gjorde Tommy Nilsson.

Vad gjorde han då istället... Han drog ihop en låt 1987 tillsammans med Tone Norum, då redan känd artist och syster till Europes före detta gitarrist John Norum. "Allt som jag känner" blev låten och det blev en megahit, vilket kanske hjälpte att den var med i ungdomsfilmen "P.S Sista sommaren". 

1988 släpper han sen låten "Miss my love" som enligt mig är en väldigt bra låt. Samma år gör han också ledmotivet "Maybe we´re about to fall in love" till den svenska kultfilmen "Strul" med Björn Skifs i huvudrollen.

1989 engageras han i att delta i melodifestivalen och vinner hela kalaset med låten "En dag". Tävlingen gick i Globen det året och då var Globen helt ny. Ingen kan alltså ta ifrån Tommy Nilsson att han var den första att vinna någonsin i Globen. Med låten "En dag" bar det av till Schweiz för o tävla i Eurovision song contest. Man får heller inte glömma bort vilken fantastisk kör han hade med sig, Jean-Paul Wall, Vicki Benckert, Ankie Bagger, Jerry Williams och Tommy Ekman. Alla med egna karriärer under 80-talet och föra att nämna hade Ankie Bagger precis slagit igeno internationellt vid tidpunkten, men backade alltså upp Tommy Nilsson i Eurovision. Hur som haver blev Tommy Nilsson 4:a det året, vilket är stark. För övrigt tycker jag att "En dag" är den bästa melodifestivalvinnaren genom tiderna.

Jag skulle kunna gå igenom hela hans karriär från 1989 och framåt med men jag lämnar er med bra länkar istället till Tommy Nilssons grymma låtar.



http://www.youtube.com/watch?v=JlK1H2_aBh8 - Öppna din dörr



http://www.youtube.com/watch?v=dz48uzkvOBk - Maybe we´re about to fall in love

http://www.youtube.com/watch?v=66jPoTxMCXE - Miss my love

Lyssna och njut.


Till sist Tommy Nilsson måste nog vara Sveriges Michael Bolton.

 Michael Bolton USA:s Tommy Nilsson?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Personligen tycker jag att det finns mer än karriären att hylla. Personen Tommy är närvarande, bjuder på sig själv. trevlig, ödmjuk... fin på så många sätt.

2011-01-22 @ 00:37:08
Postat av: Fredrik

Det vill jag hålla med om :)



Vore kul om du skrev vem det är så man kan se lite vad det är för människro som läser mina rader :)



Tack för intresset!

2011-01-22 @ 00:39:14
Postat av: Anonym

Vem är du själv? :-)

Du kan maila mig, så lovar jag att skriva lite utförligare om vem jag är.

2011-01-22 @ 21:30:32
Postat av: Lotta Hellner

Fantastiskt bra skrivet!

Tack för fin läsning! :)

2011-01-24 @ 10:32:09
Postat av: Fredrik

Tack så mycket :) Jag hade verkligen inte räknat med den här uppmärksamheten när jag skrev inlägget! Mitt mål med den här bloggen är ibland att belysa sådant som jag känner berör mig och som jag vill att andra människor skall uppmärksamma. För om någonting uppmärksammas så kommer det också att leva längre och får Tommy Nilsson exempelvis få synas mer på det här sättet så är det en glädje för mig personligen eftersom han liksom mycket annat står för någonting som saknas idag!

2011-01-24 @ 10:58:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0