Dagdriveri!

Jag hittade en ganska rolig information i förrgår när jag var sjuk. Det är ju då man slösurfar runt på internet och hittar sådan information som man annars inte skulle leta efter. Det är tydligen så att "dagdriveri" i Sverige betraktades som ett brott fram till 1964. Helt sanslöst roligt faktiskt!

Jag ställer mig frågan om det är rimligt att kräva böter av någon som inte hade något arbete och kommer fram till att straffet helt enkelt måste ha varit att man fick sitta av en kortare period i fängelset om polisen plockade in en person för att vara en dagdrivare.

Med dagdriveri syftade man på att det var helt enkelt olagligt att medvetet föra en "sysslolös" tillvaro och medvetet undvika att arbeta.

En fråga til lsom dyker upp i mitt huvud, även om den lagen formellt är borta är vi inte kvar idag i något slags liknande samhälle där människor som inte arbetar måste åtminstone aktivt söka arbete för att inte bli av med sina tillgångar. Huruvida det är bra eller dåligt går ju att diskutera, jag kan väl hålla med om att det till viss del är positivt. Men det enda som saknas med lagen som avskaffades 1964 egentligen är att polisen eller arbetsförmedlingen går in på Netto, Lidl, Apoteket och Systembolaget på vardagar vid 14-tiden och plockar in stamisarna. Undrar om inte vår kära alliansregering hade njutit av en sådan lag, likt den som avskaffades 1964.

Varsågod Fredrik Reinfeldt jag har precis givit dig en ny ingång till nästa vals valplattform, "Låt oss eliminera dagdriveriet".




Nu är det nog dags för Rasmus och Paradis-Oskar att börja springa sin väg....


...För Fredrik Reinfeldt är på jakt efter dagdrivarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0