För enkelhetens skull!

Det kom in en man på jobbet i helgen och jag blev lite förvånad när jag såg hans adress på skärmen. Han bode på adressen Hem och nummer efteråt. Jag frågade om det verkligen stämde att adressen verkligen var Hem? Men så var det tydligen.

Tänk själva vilken fantastisk adress att ha om man är riktigt packad en lördag natt och skall ha en taxi. Vart skall du åka? Vilken adress? jag skall till Hem!

Är det upplagt för missförstånd eller vadå? Föreställ er gärna situationen också om mannen som kör taxin gärna är invandrare och pratar dålig svenska och skall för ett rationellt samtal med en dyngrak människa som hävdar att att taxichauffören skall köra denne hem till Hem. Fördelen är väl åtminstone att oavsett hur packad man är så lär man ju aldrig glömma bort sin adress.


När vi ändå pratar om att befinna sig i det packade tillståndet så tycker jag att bankomaterna i Danmark, till skillnad från de i Sverige, har ett mycket bra namn och mycket bra skyltar. Det står kort och gott "Penge" på skyltarna i Danmark, när vi i Sverige skyltar texten bankomat. Jag tror faktiskt även den här gången, oavsett hur dyngrak du än må vara, så kan man inte missa skylten "Penge" om det är kontanter man behöver. 1-0 till Danmark där.


Ett sista tillägg bara såhär på natten efter att ha arbetat sent och kopplat av med två avsnitt av serien "Varuhuset", varför måste den serien bara bli bättre och bättre nu när jag är inne på sista säsongen för? Nu, när serien är i sitt esse och intrigerna står som spön i backen och tempot verkligen är högt, ja, då är serien snart slut. I sista säsongen kryllar det ju av underbara karaktärer, även om jag förstås saknar vackra Lena endre. Den kanske mest klockrena av de alla är den grovt underskattade skådespelaren Heinz Hopf som fullkomligt lyser i rollen som Eric Ericsson! Efter att han i tidigare säsonger fört en roll lite mera i skymundan så får han fullt utrymme i näst sista men framförallt sista säsongen och glänsa i rollen som manipulativt ärkesvin. Bra konkurrens får han av skådespelaren Haakon Svensson som spelar Eric Ericssons vapendragare, den sliskige K.A Linde.

http://www.youtube.com/watch?v=VLy4HtdZ7Fc 
Titta på en av de bästa avsnittsavsluten i svensk tv-seriehistoria. Mats Boresten söker upp sin gamla fru för att återfå sitt liv, vem öppnar dörren? Jo, totalt oväntat... Eric Ericsson (Heinz Hopf). Ärkesvinet!


Det andra ärkesvinet K.A Linde kysser VD:n Margareta Öhman (Christina Schollin) Framför ögonen på hennes man Rune (Lars Lind).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0