Hosta!

Igår var det skyltsöndag i Halmstad och jag, Sebastian Fälth och Johnny Lindmark traskade runt i butikerna i centrala Halmstad, som vanligt är det väl tittandet som blir den största aktiviteten. Konsumerandet sparar jag till onsdag då jag och Sebastian drar oss upp till Götebog för investeringar. En nyinvestering blev det dock igår, Luciano Pavarotti "A christmas collection". En dubbel-cd finkultur har alltså smugit sig in i mitt hem!

Men, men första låten på första skivan är en inspelning från någon föreställning och det innebär alltså att musiken och övriga ljud i lokalen finns med. Introt består av ett vackert pianospel och så självklart dessa förbannade människor som får hostattacker i publiken när de skall vara tysta. Helt otroligt! Jag har funderat ganska mycket på det i två dagar nu varför det alltid är ett förbannat hostande och harklande när större församlingar förväntas att vara tysta. Om man backar bandet tillbaka till mina föräldrars bröllop så hörs det typiska ljudet av hostningar och harklingar i kyrkan innan det är dags för inmarschen. Tänk efter själva, hur många privata videoinspelningar har ni inte från födelsedagar, bröllop, skolavslutningar och dylikt där någon och gärna några drabbas av en extrem hostattack just då det skall vara tyst.


Undrar om det hostades lika mycket under Prins Charles och Lady Dianas bröllop? Vem vet prins Edward eller Queen Elisabeth II kanske också drabbas av akuta hostattacker vid tystnadstillfällen!



Det är precis som att om det blir tyst lite för länge, det vill säga över 10 sekunder, så finns det människor som direkt drabbas av akuta hostattacker. Befinner man sig däremot i exempelvis i en butiksmiljö eller på ett seminarium där det händer någonting eller på en biograf då hostas det minsann inte i den utsträckningen. Klart att det hostas, men inte i den akuta hostattacksformen som utbryter när en lika stor församling människor förväntas att vara helt tysta och allt runt omkring också skall vara det. Jag ställer mig frågan varför? Varför måste folk hålla på och hosta ständigt och jämnt i dessa sammanhang?

Finns det en fysiologisk förklaring att när människor är tysta för länge så blir munhålan så torr att vissa måste hosta. Eller en psykosomatisk förklaring att människor drabbas av ett beteende likt en rökare. Jag menar att rökare kan ju inte gå allt för många steg utomhus, när man har varit inomhus ett tag, utan att tända en cigarett. Är det samma fenomen som slår till för människor i kyrkor? När man har varit tyst för länge och alla andra också är det så måste någon föra ljud. Är det i så fall rökarmänniskorna som hostar i kyrkan? Eller finns det ens en förklaring till detta korkade fenomen? Jag vet inte, men tankvärt är det i alla fall och uppenbart är att två-tre människor har hostat sönder introt till första spåret på min Pavarotti-skiva!


Luciano Pavarottis julskiva, fast min är röd och har finare omslag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0