Nästan 50 mil i olika riktningar!

Igår befann jag mig i Staffanstorp på morgonen och tog mig sen till Lund för att åka tåg till Halmstad för skola i två timmar. Efter det kontakta tjänstemän på Laholms kommun, följt av att vara hemma i drygt 2 timmar och äta mat. Sen bar det av med tåget igen vid klockan 15 upp till Göteborg och slutligen var jag tillbaka här i Halmstad igen vid 23 på kvällen. En ganska späckad dag kan man väl kalla den.



typisk gata i centrala Lund

Lund är att med betrakta med svenska ögon som en mindre storstad. Staden har absolut potential att vara en väldigt mysig stad, jag vill dock lägga in ett veto mot den totala avsaknaden av vattendrag i staden. En Å, flod, älv, sjä eller vad som helst hade verkligen lyft staden. Ett vattendrag gör verkligen mycket för helheten. Där är ju på många sätt Norrköping fantastiskt med sitt vattendrag i olika etapper.

Hur som helst det platta Skåne skall enligt min skånska klasskamrat Torbjörn Sandebert stoltsera med att staden Lund är den staden i Sverige som har störst höjdskillnad. Jag förstår verkligen ingenting och hade verkligen velat se källa på det där, men jag får tro honom om den informationen. Sådan där lokal kuriosainformation känner man ju oftast till när man kommer från "närområdet". Min gissning på en sådan stad hade väl annars varit Kiruna där en stor del av astaden ligger på ett högt berg.


I Lund, vars kommun har 102.000 invånare, finns det tre stycken Espresso House i centrum. Hur är det ens möjligt? Hur kan det finnas täckning för så många caféer av samma snitt i en studentstad som Lund? Min gissning får väl bli att som i många andra fall, så är studenter inte de mest rationella med sin ekonomi. De betalar hellre överpris för konceptet Espresso House, för att det på något sätt ingjuter någon form utav självkänsla. Det skulle vara intressant att göra en undersökning på hur mycket pengar som studenter i mitt område lägger på Sprit, fika och kläder. Undrar hur många som drabbas av det som jag såg en gång när jag var nere för att ta ut posten. Killen breve mig plockade ut ett brev från kronofogden. Hur fan kan man få kronofogden på sig som student? Det är ju någonstans så idiotiskt att det finns ju inte. Då ryker ju bidrag och lån och hela kalaset. Vad har man pluggat då för, när man inte ens kan ta ut en examen?

Roligaste sekvensen under vistelsen i Lund, i ett ganska regnigt väder, var en man och en kvinna som väntade precis som jag och min vän Linn på bussen till Staffanstorp. Jag skojar verkligen inte när jag säger att mannen i fråga var en kopia av seriefiguren Kronblom. Den enorma näsan och de hiskliga öronen, lägg där till att han dessutom hade ett par utsvängda byxor i någon form utav filttyg som troligen burits sedan den dagen de inhandlades 1975 eller något liknande. 


The real Kronblom bor uppenbarligen i Staffanstorp

Kvällen avslutades tillsammans med Marcus Kristensen på matchen IFK Göteborg mot Trelleborgs FF på Gamla Ullevi. IFK har verkligen inte stått sig att känna igen den här säsongen och efter att man har tagit ledningen med 1-0 i halvlek, genom en patenterad solorusning signerad Tobias Hysén, förlorar man ändå matchen till slut med 1-2 på grund av individuella misstag, dålig kommunikation på planen och den totala avsaknaden av press på bollhållaren. IFK har under hela säsongen haft en tendens att bli stillastående och orörliga. vilket gör att mittfältet släpper ner alldeles för många bollar på det redan svajiga försvaret. Herrarna Erik Lund och Adam Johansson på varsinn kant i backlinjen hade ingen lyckad afton. Jacob Johansson fick utgå på det inre mittfältet efter att knappt ha synts till under matchen och Sebastian Eriksson fixade sin vana trogen ett gult kort efter att han gnällt på domaren. Visst IFK berövades faktiskt på en straff när lille Nicklas Bärkroth blev nerriven i straffområdet och jag brukar sällan gnälla på domaren men igår hade den domaren ingen bra dag. Bärkroth och Hysén vandrar i alla fall av planen som de två bättre spelarna i IFK. Dessutom skall det sägas att oj vilken injektion det blev när William Atashkadeh byttes in. Vad killen vill mycket!


William Atashkadeh en Injektion i IFK!

Blåvitt efter 1-0

Mer sånt blåvitt i de sista två matcherna!

Det var i alla fall en trevlig dag tillsammans med Marcus kristensen

Marcus lycklig innan match!

Till slut en trött Fredrik innan match!

Denna veckan och nästa kommer att gå i lika intensivt tempo som gårdagen. Idag bär det av till Laholm för bland annat möte med Kommunstyrelsens ordförande Per Asklund!

   

Kommentarer
Postat av: marie christiansson

Ja det verkar inte som du har några fritidsproblem i alla fall ;-) Och berest blir du också.

Marie

2010-10-26 @ 21:47:57
Postat av: Marcus

Nämen shit... Kunde du inte tagit en bättre bild? Jag får skylla på att jag hade varit uppe sen kl. 6 på morgonen... Ser jag verkligen ut så? :O

2010-10-27 @ 21:24:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0