Verkligheten = Märkligheten?

Jag och Torbjörn Sandebert satt och tittade på ett avsnitt av Miami Vice från 1985, avnsittet "Florence Italy".  I bakgrunden under en bil-tävling i filmen upptäcker jag ett stort skepp som ligger förankrat i bakgrunden. Jag satt och funderade på det en liten stund och sen spolade jag tillbaka och pausade. Mycket riktigt var det som jag trodde. Där i bakgrunden låg den förtöjd, MS Scandinavian Star. Eftersom fartyget var registrerat i Nassau (Bahamas huvudstad) så är det inte helt otroligt att den trafikerade sträckan Nassau-Miami Beach 1985.

Sonny Crockett och Ricardo Tubbs i Miami Vice


Så det såg ut under Scandinavian stars glansdagar på 80-talet i Miami


För alla er som inte vet vad MS Scandinavian Star var för ett fartyg, kan jag tala om att en anlagd brand bröt ut på fartyget natten den 7:e april 1990. Fartyget hade då precis börjat trafikera sträckan Oslo-Fredrikshavn, vilket innebär att fartyget befann sig utanför Bohusläns kust i höjd med Lysekil när branden tog sig på allvar på båten.

Branden tog livet av 158 människor den natten och är en av de värsta katastrofer som inträffat där svenskar varit iblandade, dock var andelen döda svenskar försvinnande liten.

Idag är påten helt upphuggen och finns inte mera. Branden och alla döda blev en stor rättsskandal som än idag inte är löst. Mycket svinerier är inblandade i hur båten kom till Oslo från Nassau tills dess att den började brinna.

Men I Miami Vice-avsnittet "Florence Italy" från 1985 så ligger den där förtöjd i sin glans under sina glansdagar som ståtlig och glassisg Väst-Indien-kryssare och folket är inte ett ont anande om att båten i bakgrunden 5 år senare skall komma att vara föremål för 158 människors liv och flera 1000-tals människors traumatiska lidanden.


Scandinavian Star fortfarande i brand på morgonen 7 april 1990.

Visst är väl verkligheten märkligheten ibland? beroende av tid och rum kan den se totalt annorlunda ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0