Fotbollsallsvenskan Herrar 2011!

Jag brukar inte vara helt oäven på att tippa på saker, jag är dock inofficiell på att komma så nära sanningen som möjligt när jag tippar VM och EM verkar det som.

Exempel VM 1998 var första gången som jag tippade på riktigt. Jag hade en stor idol och det var fransmannen Youri Djorkaeff. Ganska snabbt blev hela franska landslaget även mitt lag och jag tippade mycket riktigt guld till Frankrike över Brasilien i VM-finalen. Jag tipapde dock att Djorkaeff skulel göra mål självklart, istället fick vi se 2 nickmål av Zinedine Zidane framspelat av Djorkaeff. Bonusfakta är att Emanuel Petit satte slutresultatet 3-0 till Frankrike.


Youri Djorkaeff

Fotbolls-VM 2002 lyckades jag ta mina största skalp när jag tippade att England skulle försvinna ut mot Brasilien och att Irland mot alla odds skulle ta sig vidare från gruppspelet. I finalen där hade jag dock satt Frankrike - Tyskland såklart och vinst för Fransmännen. Fransmännen gjorde inte ett enda mål i det VM-et och det var också sista gången vi fick se Djorkaeff i landslagströjan. Tyskland kom mycket riktigt tvåa med Brasilien vann ju.

EM-2004 publicerade jag offentligt, på den tiden var det lunarstorm, efter premiärmatchen att Grekland skulle vinna alltihopa och att den grekiske anfallaren Angelos Charisteas skulle bli skyttekung. Grekerna tog en sensationsvinst men Angelos Charisteas blev inte skyttekung, han avgjorde EM-finalen däremot!

VM 2006 tippade jag Frankrike igen i final fast mot Italien. Denna gången var det dock kusligt för jag hade i detalj sagt att Frankrike skulle vinna med 2-1 och att Zidane skulle göra första målet på straff. Vi fick en final mellan Frankrike och Italien, vad hände då? Zinedine Zidane fick en straff och satte 1-0 till Frankrike. Ett antal SMS-gick iväg till vänner om att "titta vad var det jag sa". Italien kvitterade sedan till 1-1 och länge, länge hade frankrike bud på 2-1 och mina sms fortsatte att trackassera mina vänner. Sen ni som kan fotbollshistoria och var nyktra vid tillfället vet alla att i förlängningen skamme Zidane försvararen Marco Materazzi och fick rött kort. Där vände matchen och Italien tog hem det hela på straffar.


Zidanes minst glamourösa dag i karriären.

VM 2010 hade jag tippat följande trio på medaljplatser. Holland guld, Spanien silver och England brons. En final blev det och stenhård var den mellan Holland och Spanien, med spanjackerna som segrare. Här får jag dock framhålla min låtsasbror Jonas Dahlin som istället prickade in helt rätt trio Spanien guld, Holland silver och Tyskland brons!



Med detta i ryggen skall jag nu försöka mig på att tippa en av världens mest ojämna och svåraste ligor att tippa, eftersom de senaste tio åren har bara Djurgården lyckats vinan två år i följd. Nya segrare annars hela tiden. 
Jag håller som alla redan vet på IFK Göteborg men jag får inte göra mig själv otjänsten att vara orealistisk för det!

Här är min allsvenska tabell 2011, såhär går det:

1. Helsingborgs IF
2. IF Elfsborg
3. Örebro SK
4. IFK Göteborg
5. Malmö FF
6. Kalmar FF
7. GAIS
8. Trelleborg FF
9. BK Häcken
10. Mjällby AIS
11. AIK Solna
12. Halmstad BK
13. Djurgården IF

14. Syrianska FC

15. IFK Norrköping
16. Gefle IF

Seger för Helsingborgs IF alltså!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0