Hallonsylt en klassfråga?

I förrgår stekte jag pannkakor och var självklart tvungen att gå och köpa sylt. Eftersom jag älskar hallon mer än allt annat på jorden höll jag på att säga. Alla som känner mig vet att jag har en viss svaghet för ananas också, fråga min farmor och farfar som gav mig en stor burk i julklapp för några år sedan.

Det där med sylt är verkligen en hel djungel! Det är ju inte bara smaken det handlar om. Det är ekologiska sorter och billiga sorter och rättvisemärkta sorter och sorter som är lätta att trycka ut och sorter för barn och sorter med mindre socker. (Socker som för övrigt är ett sånt där roligt svenskt ord som måste vara underbart kul för en nyanländ invandrare att lära sig eftersom det lika gärna dialektalt kan syfta till ett par strumpor)

Sen är det ju smakfrågan också, i mitt fall är det enkelt eftersom jag älskar hallon. Men jag menar det finns Hjortron, jordgubbar och blåbär osv. Då har jag heller inte nämnt alla blandsorter som finns med den klassiska Drottningsylten som en absolut numbero uno. Den där sylten där man har klämt ner alla sorter man hittar från björnbär till hallon och smält på en logga på ett slott och kallat den för drottningsylt. Nämnde jag att den var god förresten? 

Mitt val slutade på ekologisk hallonsylt från Björnekulla som tydligen inte har konserveringsmedel i sig och har tydligen vuxit tillräckligt ifrån en odling för att märkas med etiketten "Vildhallon". 25:- för 400 gram sylt, jag vet inte vad som är standardpris men jag kan lova att min spann med 1,5 kg hallonsylt från Euroshopper där hemma troligen inte kan ha kostat mer än 40:-. Den är säkert fylld med alla E-nummer som finns tillgängliga eftersom den räcker i minst ett år för en "normal" student. Normal i det här hänseendet att man inte äter traditionsenliga pannkakor varje torsdag. Hur som helst jag käkar helt enkelt vilket som egentligen.

Men det finns en viss komik i att det finns så otroligt många aktörer inom just syltbranschen i Sverige och att alla tävlar om att få hamna på våra pannkakor och våfflor. Jag tror alltså att det finns en möjlighet att se över människors socioekonomiska situation bara genom att titta in i deras kylskåp och se vad de har för sylt. Om man nu missat att man klev in i en lägenhet, radhus eller herrgård när man kom in farstun då vill säga.

Nämnde jag att det finns äppelmos också? Då hade vi kunnat göra en utläggning till som jag inte känner för att dra nu, men ni fattar själva! Eller det bästa av allt, Marmelad! Jag vet inte hur ni tänker med marmelad men för mig är det ett smörgåspålägg och utomlands däremot och beställer in våfflor eller pannkakor så får man lik förbannat en marmelad till. Så där har vi säkert 10 valmöjligheter till minst!

Konstaterat är att sylt är en klassfråga!


 

Vilken sylt är du? Vad jobbar du med? Hur bor du? Vad får du ut i månaden efter att alla fasta utgifter är betalda? 

Skvallrar ditt syltval om din socioekonomiska bakgrund? 

Kommentarer
Postat av: Marcus

Man börjar ju oroa sig när folk börjar göra klassanalyser av sylt. Jag kör enkom med dyr finsylt från Den gamle fabrik. Danskt... Min socioekonomiska status är kass och min bakgrund är knappast fin.

Dock har jag nästan slutat helt med sylt nu. Det är ju nästan bara socker ändå...

2011-04-28 @ 21:05:30
Postat av: Marcus II

Hallonsylt? Nä, ska det vara något så är det jordgubbssylt som gäller ;)

2011-04-29 @ 06:18:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0