Lik någon?

Har ni det inte också så ibland att ni får kommentarer av folk att ni liknar någon? Vissa är dessutom likare någon än någon annan. Vi kan ta min kompis Marcus Kristensen exempelvis som ofta får höra att han är lik Alexander Rybak. De gångerna han inte får höra det direkt så hjälper ju jag till förstås med kommentaren "Är inte han väldigt lik Alexander Rybak?".

För min egen del då? Då är det några ständigt återkommande namn som dyker upp. Det är lite generationsbetingat i och för sig. Men vi kan väl börja med att min "Göteborgsdialekt" brukar folk placera någonstans i närheten av Mölnlycke. Det vill säga lite drygt 2 mil strax öster om Göteborg och i en helt annan ända än där jag kommer ifrån. Vem vet jag är ju född i Mölndal som ligger snäppet närmare, det kanske satte sina spår.

Igår däremot fick jag väl den skönaste kommentaren någonsin just kring min dialekt. "Fredrik, du har sån där underbar Kungälvsdialekt, sån där riktig Bjarne-Lundqvist-dialekt." Det var nog den mest träffande och roliga kommentaren jag har hört om min egen dialekt. För er som inte vet vem Bjarne Lundqvist var så är han en gammal känd Kungälvs och dansbandsprofil som spelat med och sjungit i både Streaplers och Flamingokvintetten (Som han var med och grundade). Skall jag ge ännu mera exakt så sjunger han en av Streaplers mest kända låtar "Vad har du under blusen Rut?".

http://www.youtube.com/watch?v=NIxoHTnePxg <---- Mr Bjarne Lundqvist in action med "Vad har du under blusen Rut" på stora scenen på Liseberg.



Över till det rent utseendemässiga då. Då finns det två ålderskategorier människor som kommenterar mitt utseende både onyktra och inte. De som är över 40 år brukar säga oftast fråga en sak och de som är 40 och neråt säger en helt annan. Det är kanske heller inte så konstigt eftersom det är lite generationsbetingat. Hur som helst de som är över 40 och som brukar kommentera mitt utseende brukar ställa mig frågan om inte jag är släkt med bröderna Herreys? Det vill säga de som tog Sveriges andra seger i Eurovision song contest någonsin 1984 med "Diggi-loo, diggi-ley".


Det vill säga dessa herrar. Jag tror att de flesta syftar på han till vänster på bilden, Rickard Herrey.

Faktum är att jag har tävlat när jag tävlade i friidrott mot deras systerson, som dessutom är son till Bo Gustafsson som både var manager för Herreys och tog ett OS-silver på 50km gång i OS i Los Angeles 1984.

Den andra personen som de allra flesta brukar vräka ur sig om är en betydligt mera dagsaktuell känd människa. Det är ena halvan av journalistduon Filip och Fredrik.


Alltså mannen nederst i bild, Filip Hammar.

Det roligaste med dessa kommentarerna är att de dyker oftast upp när jag sparat lite skägg också. I höstas fick jag höra en av de skönaste kommentarerna någonsin när jag och Andreas Österberg traskade hem lagom onyktra genom Halmstads gator. "Titta, va fan går Horace Engdahl och Filip Hammar tillsammans i Halmstad för?".


Tydligen så är jag lik dessa människor, även när jag åker Lisebergsbanan?


En liten rolig avslutning är ändå min kära syssling Johan Östh som är en sådan där människa som alltid får höra att han är lik någon som någon känner men de kan aldrig komma på vem det är. Det spelar inte riktigt någon roll vart man är med honom för det dyker upp den kommentaren om honom allt som oftast. "Du är så lik någon jag känner", "du är lik någon i min gamla klass".  

Kommentarer
Postat av: victoria

Jag får alltid höra att jag är lik Björk. Den är sådär kul. Och på högstadiet var jag lik fröken och alla trodde att jag var hennes dotter. Det var värre...

2011-04-24 @ 15:57:22
Postat av: Charlotte med vänner.

Hej fredrik!.. eller ska jag säga fredda? ;)

Jag har en fråga, som skulle vara kul om du tog upp den i bloggen. Men jag och några väninnor till mig har en fråga. Vart får du allt skrivande i din blogg ifrån? det är så långa texter, och magiska ord. Du lär bli författare med din kunskap samt kompetens!

Sulle vara riktigt kul och få veta om det kommer från ditt stora huvud eller kunskap från wikipedia. Kramisar från mig charlotte och anna-mia samt karin.

2011-04-25 @ 19:40:26
Postat av: Fredrik

Hejsan Charlotte med vänner!



Först vill jag ju fråga om det är min släkting Charlotte som skriver? :)



Man vill ju veta hur långt ut min blogg når, jag har ju förstått att det är ganska många som inte känner mig som läser den nu för tiden :)



Vi kan säga såhär att mina funderingar är alltid tagna från huvudet, mina ord är desamma. Jag tackar för komplimanger om mitt sätt att skriva. Den kunskap som jag besitter är min egen allmänkunskap och det bottnar i många års aktivt lyssnande, läsande, iaktagande och analyserande. Har alltid varit analytisk som människa varpå min utbildning som statsvetare dessutom faller ganska så klockrent för mig. Tilläggas är självklart att jag alltid kollar upp faktafel om jag är osäker och där är ju wikipedia en bra källa. Men mitt syfte är inte att skriva en blogg med wikipediakunskap, utan det är för mig ett sätt att berätta om saker som jag har inom och ge mitt perspektiv och försöka belysa saker som kanske inte aktualiseras idag. Ingen som läser den här bloggen lär tvivla på mitt intresse för 80-tal och 90-tal exempelvis. Jag vill lyfta fram det, bland annat.



Tack för att ni följer min blogg :)

Mvh Fredrik

2011-04-25 @ 19:48:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0