Gott nytt år!

Då blev det nyår i Oslo i år. I Norge med andra ord. Det blir alltså det tredje nordiska landet jag firar nyår i.

Inför nyårsafton 2007 fick jag för mig en fixidé om att jag ville fira nyår på något helt otippat ställe. Tanken kom in i huvudet att om man tar Stenabåten över till Danmark så är man ju i alla fall utomlands. Som vanligt när jag får en idé vill jag alltid realisera den så fort som möjligt.

Jag ringde runt bland de vänner som jag brukar fira nyår med och frågade om att en båttur med bil över till Fredrikshamn och Skagen kunde vara att tänka på.

Vi blev tre st, jag, Fredrik Hilmersson och Anton Landenmark. Det blev en resa som vi sent skulle glömma!



Tidigt på morgonen den 29 december satt vi i min vita Volvo beredda att köra på Stenabåten. 

Väl framme i Fredrikshamn fick vi för oss att vi minsann skulle ta och bada på badhotellet. Ingen av oss hade med oss badkläder, vilket ju kan vara en fördel. vi fick alltså köpa badbyxor allihopa och entré. Sen var det bara att njuta i bubbelpoolen och koppla av. Det var för övrigt sista året Badhotellet i Fredrikshamn hade sin klassiska utformning med två små stenabåtar osv. Nu är det totalrenoverat och har karibientema. 

Bubbelpool blev så småningom bastu och vägen till att hitta rätt bastu var lite labyrinthartad. När vi passerade damernas bastu fick vi se märkliga saker. Det försvann in en man med inte allt för behagande yttre och en kvinna av östeuropeiskt utseende. Att döma av ljud som gick via korridoren in i vår bastu, kan knappast deras primära mål i bastun varit att basta.



Framme i Skagen hade vi hyrt övervåningen av ett hus. Nedervåningen av huset hyrdes istället av gäster till den danske världstjärnan i rally, Tom Kristensen, som skulle ha ett party i sitt hus som låg mitt emot, modell större!

Men när vi kom fram vid 9-tiden på kvällen var det ingen där, inte ens hyresägaren. Jag ringde upp honom och att han sa att han var på marknad och inte riktigt visste när han skulle komma hem. Han hade lämnat dörren öppen till huset på baksidan och han sa att vi kunde ta så mycket dricka vi ville som fanns i lägenheten till ett förmånligt pris. Men efter en lång dags badslöhet, den där känslan som uppstår när man varit i badhus för länge, blev det att vi alla tre bara hoppade ner i varsinn del av dubbelsängen och somnade innan 22.

På morgonen efter vaknade jag av att hyresvärden tittade in genom dörren till sovrummet. Vid det här laget hade Hilmersson omedvetandes krupit upp breve Anton och låg med sin arm över honom. Jag reste mig upp ur sängen och sa hej. Hyresvärden tittade först på mig och sen på de båda skedarna och fick något olustigt i blicken och försvann lika fort ut ur rummet. Jag klädde på mig fort och följde efter honom ner. Han sa att han ville bjuda på någonting på förmiddagen i boden bredvid. Tydligen hade han också varit inne på kvällen innan och tittat till oss sovandes och tänt en brasa i öppna spisen, hela huset var därför riktigt varmt och behagligt. 

Jag kilade upp och väckte de andra och vi gjorde oss iordning för dagen och traskade ut mot boden.


Inne i boden hade hyresvärden byggt en liten bar med egna öltunnor som han slangade öl till en öldispenser och serverade på stora Carlsbergglas. Det knackade på dörren och hans kompis, polisdistriktets jourhavande chef, dök upp. Jag ursäktade mig och sa att jag skulle köra bil och inte kunde dricka en halvliter starköl innan det. Men polisen förklarade att i Danmark är det tillåtet att köra med en starköl i kroppen eftersom de har högre promillehalt för fyllekörning. Av artighet tackade jag ja till ölen, jag är ingen öldrickare och framförallt inte på den tiden då jag i princip inte drack någon alkohol. Det blev en pina för mig att få i mig den där halvlitern, men den gick ner. Då skulle hyresvärden promt bjuda på en halvliter till och då sa jag ifrån att nu räcker det. Polisen började tjata igen och sa att i Danmark kör man minsann bättre bil med två starköl innanför västen och att det var han som hade skiftet ikväll och att han därför skulle uppmana alla poliser att inte stoppa en vit volvo 850 med svensk reg-skylt. Jag drack ingen mer öl!

Jag passade på att fråga hyresvärden om det verkligen var sant att det var rallystjärnan Tom Kristensen som bodde på andra sidan gatan. Det var det svarade han och att familjen Kristensen alltid har enorma nyårsfester.

Då uppstår ett väldigt komiskt replikskifte:

- Jaha, vad kul! Då kanske det finns tjejer även i vår ålder där? frågar jag.

- Tjejer? svarar hyresvärden undrande.

- Ja, tjejer som ser bra ut, säger jag och skrattar.

- Men är ni inte åt andra hållet? Jag har sett hur ni sover! Svarar hyresvärden med stora ögon.

Snacka om missförstånd!


På själva nyårsafton var det inte en kotte ute kändes det som. Det hade skjutits tonvis med raketer enda sedan vi kom och under dygnets alla timmar kändes det som, men vi såg aldrig någon ute. Vi hade lyckats komma över ett gäng raketer hos den lokala måleriförsäljaren. Alla raketer med endast skiftningar i lila. Strax innan 00 hade vi i alla fall letat oss fram till stades stora kyrka där vi skulle skjuta våra raketer när kyrkklockan började slå. Flaskan vi hade med oss var lite instabil så vi knöt fast raketerna på kyrkans staket. Vid tolvslaget tände vi på ett gäng och sprang sedan, våran upphängning gjorde att raketerna inte riktigt flöd åt samma håll. vi skall vara glada att inte rutan gick på ett hus längre bort när en stor raket störtdök ner på deras altan. 

Vi skyndade oss därifrån helt enkelt och möttes av småungar med småraketer som siktade och sköt mot oss. Surealism? Tre svenskar blir jagade av raketskjutande barn i en fiskarhåla i Danmark. 


Senare traskade vi neråt hamnen för att hitta någon nyårsfest, ett Skagen som är en partypärla på sommaren visade att det lika väl kunde vara en spöstad på vintern. Absolut ingenting! Tills vi såg en öppen korvkiosk. Breve fanns ett ställe som precis hade öppnat och vi traskade in. I baren stod en ensam kille och i en soffa satt tre tjejer, i övrigt helt tomt på folk, utöver personalen. 

Vad som hände på det stället sen är en helt annan historia, men på 20min var stället fullt till bristningsgränsen och hem gick vi vid halv 5 på morgonen efter att jag blivit erbjuden kokain av någon snubbe och jag kände att nä nu är det nog dags att dra härifrån. 

Så nyår i Danmark var en upplevelse. Kan Norge leva upp till samma?
   

Kommentarer
Postat av: Linn

Vilket härligt minne!

2012-01-05 @ 14:47:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0