Vackra kvinnor under 80-talet!

Nu hade jag tänkt att bli lite pretentiös, men eftersom jag har en viss faiblesse för 80-talet så känner jag att jag vill hylla de vackra kvinnorna under 80-talet. För att kunna förstå skönhet är det dessutom så att man bör betrakta dem utifrån dess kontext. 80-talets kontext var många gånger väldigt mycket glamour och "think big". Pengarna fanns och under "det glada 80-talet" som det kallas kunde man tillåta sig att sticka ut. Kvinnoidealet från hollywood var många gånger tidstypiskt med 50-talets kvinnor. Kvinnorna skulle betraktas som i första hand sensuella och med ett egenvärde, vilket i andra hand genererade en sex-appeal.

Kvinnor med makt blev någonting som satte spår i dåtidens TV och filmer. Dallas och Dynastin är serier som kryllar av maktlystna och eleganta kvinnor. Kvinnan var helt enkelt inte enbart ett mansobjekt utan snarare som varelser med elegans och list kunde snärja män.

Well, lite förförståelse innan jag kablar ut min lista som presenteras helt utan rangordning, men som förtjänar lite glans igen:



Goldie Hawn

Kvinnan med det blonda håret som alltid fick spela "dum blondin" trots att hon personligen är en väldigt skarp kvinna. 1978 började dessutom svenska filmöversättare att döpa om alla engelska titlar på hennes filmer till "Tjejen som... ". Samma ologik som att alla Mel Brooks filmer heter "Det våras för..." på svenska. I Sverige minns vi henne alltså främst under 80-talet från alla filmer som börjar med titeln "Tjejen som...". Bonusinfo är väl att hon är mamma till Kate hudson, vilket också är en riktigt vacker kvinna.


Kelly Lebrock

Fotomodell under 80-talet och skådespelerska i "The woman in red" där hon gör den oförglömliga rollen som Charlotte. Det är hon som är the woman in red och med sin sensuella framtoning och sin underbara brittiska upper-class accent är hon hur vacker som helst i en av de charmigaste komedifilmerna från 80-talet. Tiden har inte varit så snäll mot just hennes utseende nu för tiden, men en gång i tiden prydde hon förstasidan på Vogue Magazine!

 

Michelle Pfeiffer

Kanske fortfarande en av världens vackraste kvinnor! Hon är född samma år som mina föräldrar 1958 och mamma och pappa ni får ursäkta men Michelle Pfeiffer spelar i en annan division. Under 80-talet dök hon upp i filmer som "Farligt begär", "Scarface" och den kalkonfilmen "Grease 2". Alla som har sett Scarface vet att hon är mycket vacker som Tony Montanas flickvän Elvira, om än dock väldigt, väldigt smal.


Lori Singer

Har den kvinnliga huvudrollen i "Footloose" som den rebelliska Ariel men är väl som allra vackrast när hon spelar mot Tom Hanks i filmen "The man with the red shoe". Hon förför Tom Hanks i rollen som spion och den som gillar riktigt snyggt 80-talsmode skall se henne i den filmen. Den som vill se en riktigt vacker kvinna skall spola fram till scenen när hon står i aftonklänning och öppnar dörren för en smokingklädd Hanks.



Kim Wilde

Alternativ look och väldigt rockigt snygg. Ovan ett av världens genom tiderna snyggaste LP-omslag enligt mig. Kim Wilde hade inte bara en bra röst och ett vackert utseende, utan en attityd och en utstrålning som lyfter henne ännu mera. Lägg där till hennes extrema brittiska upper-class accent och du har en fantastisk kvinna. Mest känd för hennes största hit "Kids in America", märkligt nog med tanke på hennes brittiska ursprung. Bästa låten är enligt mig ändå "Cambodia".


Sandra Cretu

Popsångerskan med världshits som "Maria Magdalena" och "In the heat of the night". Tysklands främsta kvinnliga musikexport någonsin. Trots att hon är född i Tyskland tycker jag att det finns lite orientala drag i hennes ansikte och jag har inte efterforskat vad det beror på. Sandra är väl egentligen ett bevis på hur stor man kunde bli som kvinnlig artist under 80-talet och sen inte överleva musikmarknaden in på 90-talet. Det mest anmärkningsvärda är väl egentligen att hon som var så vacker gifte sig med sin producent Michael Cretu.


Robin Beck

Hon släppte en platta sponsrad och köpt av Coca-Cola Company som jag har nämnt tidigare i den här bloggen. Hångellåtten "First Time" är fantastisk och användes som jag tidigare har nämnt som Coca-Colareklam
1988-1989. Robin Beck ägnade hela 80-talet åt att köra åt kända artister som Bonnie Tyler och Pat Benatar för att sedan breaka själv mot slutet och försvinna ungefär lika fort. Men en otrolig röst hade hon och vacker var hon, det får vi inte glömma!



Lena Endre

Hon slår igenom i rollen som Ingrid i tv-serien "Varuhuset" och är den enda kvinnliga såpaskådisen tillsammans med Christina Schollin under 80-talet som kan jämföras med 80-talets dito. Inget ont mot Marika Lindström men hon hade inte funkat i en amerikansk såpa. Lena Endre är riktigt vacker rakt igenom serien och är den enda karaktären på kvinnosidan som representerar någon form utav ungdomligt mode. Hon är dessutom bra i Lorrygänget och har ett av skådespelarsveriges största rättspathos!



Gunnel Fred

Lena Endres kollega i Lorrygänget under 80-talet. Dyker upp i filmen "Strul" 1988 och även i "Drömkåken" under början av 90-talet. Gunnel Fred är underskattad som skådespelerska och har inte haft lika framgångsrik karriär som sina kvinnliga kollegor i Lorrygänget, Ulla Skoog, Suzanne Reuter, Lena Endre och Gunilla Röör. Men vill man se en riktigt vacker kvinna i en svensk film och en riktigt fin kärleksscen så är det bara att sätta sig ner framför Strul och titta på Gunnel Fred och Björn Skifs i samspel till tonerna av "Maybe we're about to fall in love" med Tommy Nilsson.


Så jag hade kunnat lista upp betydligt fler kvinnor som Madonna, Jennifer Beales ifrån "Flashdance" mfl men jag nöjer mig såhär med en blandning av skådespelerskor och sångerskor, utländska och svenska. Jag tror att min poäng har gått fram i alla fall. Det fanns många vackra kvinnor även under 80-talet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0