Vem som helst vid makten!

Jag har ju som bekant läst in mig väldigt mycket på mordutredningen kring mordet på Olof Palme. Jag har ju bland annat Granskningskommissionens betänkande kring brottsutredningen om mordet på Olof Palme hemma. Det är för övrigt en rejäl tegelsten kan jag lova. Någonstans hade jag dock läst uppgifter att en begåvad akademiker skulle ta ungefär 9 år på sig att läsa hela utredningens innehåll. Riktigt så tungt är ju dock inte denna.

Framsidan till rapporten, Sveavägen i Stockholm där mordet skedde!


Vad som är rätt så märkligt, av givetvis många märkliga saker i utredningen, är att en idag aktiv och folkligt vald riksdagsman, Anti Avsan sittandes för Moderaterna, dyker upp i mordutredningen. Nu vill jag på något sätt tydligt markera att detta inte är förtal och jag är inte ute efter att koppla Anti Avsan till mordet på Olof Palme, eftersom jag som privatperson knappast skulle ha belägg för att göra det.

Det märkliga är snarare att en man som är utpekad som inblandad i mordet på Olof Palme och har varit föremål för utredning idag sitter invald i Sveriges riksdag! Han är inte dömd för någonting, det vet jag och jag pekar inte ut honom som någon mördare eller inblandad i något mord. Det finns dock vittnen som gör det och det finns till och med en bok som utkom 2008 eller till och med senare som kopplar Anti Avsan till mordet på Olof Palme. Boken är skriven av privatspanaren och journalisten Sven Anér som har lagt ner många år av sitt liv att följa upp vittnesförhör.

Anti Avsan var tidigare verksam som polis inom Norrmalmsdistriktet i Stockholm och tillhörde under början av 80-talet en grupp poliser som kallades för "Baseballigan". De blev kända för att de använde övervåld och att de missbrukade sina polisiära rättigheter när de som civilklädda poliser beblandade sig med Stockholms kriminella för att få slut på gatuvåldet. De blev alla föremål för utredning och "Baseballigan" fick avvecklas.


Det är om några veckor 25 år sedan!

Så oavsett om han är kopplad till mordet på Olof Palme eller ej så förekommer han trots allt i minst två polisutredningar. Jag kan inte uttala mig om han fick någon speciell dom i utredningarna kring "Baseballigan", men märkligt är det väl ändå att en person som är iblandad och varit inblandad i olika polisutredningar som polis själv, idag har mandat att sitta i Sveriges riksdag? Vad är Cecilia Stegö-Chilós och Maria Borelius obetalda tv-licenser i jämförelse? I min värld är det nog värre att vara föremål för mord och misshandelsutredningar... Sen om han felaktigt pekats ut kring Palmemordet så är ju det hemskt... Men faktum kvarstår att han var med i "Baseballigan". Klart att människor skall få en andra chans, men väg det mot obetalda TV-licenser som gjorde att två Moderata politiker fick lämna regeringen efter en dryg vecka 2006. Den här mannen sitter inte i regeringsställning men han representerar Sveriges näst största parti, som sitter i regeringsställning och han har gjort det sen 2006. Vart går gränsen för folkets förtroende? 


Maria Borelius är inte bättre än någon annan när det gäller hennes privata affärer, men skattefiffel är tydligen värre i Sverige än mordutredningar och misshandelsutredningar!

Hur var det nu Björn Afzelius sjöng strax innan han dog 1999:

"Om du misshandlar din hustru
Och förtrycker dina ungar
Och super upp din lön
så väljer grannen din att blunda
Men om du inte sörjer för
Att gräsmattan är ansad
Då är det hus i helvete;
Då blir grannen fly förbannad

Då är det farväl till släkt och vänner
Och alla andra som du känner
För sådan är moralen
I den svenska jämmerdalen
Ska du fiffla ska det va' rejält
Men myglar du med småsaker
Så får du schavottera"

Kommentarer
Postat av: Nick

Kom ihåg att hela rättsväsendet och det fria samhället bygger på principen att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad varför inblandning i utredningar inte bör påverka ens chanser.

2011-02-10 @ 09:38:47
Postat av: Fredrik

Jag är 100% på din linje Nick! Bara det att de första domarna angående inblandning i "Baseballigan" gav ett rättsligt efterspel med åtgärder, jag är dock för dåligt insatt för att veta exakt. Plus att man löste upp hela gruppen på grund av stor kritik, utredningar och polisbrutalitet. Det i sig är väl rimligt för att en stor andel människor skall känna visst förakt mot att en sådan person sitter i Sveriges Riksdag!

2011-02-10 @ 10:45:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0