Vissa saker som jag inte förstår mig på!

SVT har nog lyckats överträffa sig själv i uselhet när de började sända det helt makalöst dåliga tv-programmet "Minuten". I en flaschig studio á la "Vem vill bli miljonär" slängde man in Peter Settman tillsammans med en massa märkliga människor som vill tjäna pengar och berömmelse på att kasta blyertspennor i glas, välta telefonkataloger och allra märkligast att placera Oreos på pannan och försöka få den till munnen och äta upp den utan att röra med händerna. Skrämmande dåligt underhållningsvärde och jag förstår inte hur man kan satsa pengar på att låta människor tävla i TV i gamla klassfestlekar. Ärligt talat hade jag nog hellre tittat på en turnering med svenska kändisar som leker Hela havet stormar i en halvtimme.

Tänk er själva en line-up med Björn Ranelid, Ulf Brunnberg, Filip och Fredrik, Lars-Åke Wilhelmsson, Carola, Lena Philipsson, Patrik Sjöberg, Stefan Holm och Suzanne Reuter tävla i hela havet stormar varje söndag klockan 20:00. Får vi gissa att stackars Sjöberg troligen hade skadat sig under inspelningen och att Filip och Fredrik hade gjort något nytt TV-program på femman där de filosoferar kring Patrik Sjöbergs sanslösa otur att skada sig i svenska tv-program.


Inget ont om en stor idrottsman och personlighet som Patrik Sjöberg, men tror ni inte att Unibet eller Bet-24 hade haft odds på att han skulle skada sig i en Hela-havet-stormar-tävling?


Försvar i alla fall till Peter Settman, du är ju trots allt en fantastiskt bra programledare! Men i ärlighetens namn så när du sitter där i fotöljen i "Här är ditt liv" om 20 år öga mot öga med André Pops, för det är väl han som lär bli nya Oldsberg, så är nog "Minuten" en av pinsamheterna under karriären som lär visas.


Jadu Peter Settman, du lär inte få någon TV-kristallen för "Minuten" i alla fall!


En annan sak som jag inte förstår mig på är Blu-ray. Varför finns Blu-ray? Rimligen för att det skall bli häftigare och mycket högre kvalité när man kikar på actionfilmer. Ett resonemang som jag köper, men med viss reservation. Om nu filmerna anpassas efter att det skall se så bra ut som möjligt genom TV-n så lär ju det göra avkall på själva handlingen. Det känns som att filmerna innehåller mer och mer action och effekter som skall se snyggt ut än genomtänkta filmer och bra grundmanus. Alla ni som har sett SAW-filmen i 3D på bio borde nog inse vad jag menar om hur totalt usel en film kan bli när man bara baserar den på att det skall vara så många effekter som möjligt.

Vi kan ta ett bra exempel på en storartad film som kom ut under förra året, "Bröllopsfotografen". En film av Ulf Malmroos, som bara gör bra filmer och serier, där skådespelet är på topp och handlingen är både komisk och djupt tragisk. Vad skulle jag fått ut av att se den filmen på Blu-ray? Jo, jag skulle troligen få se lite skarpare konturer av Tuva Novotny, hört lite bättre när någon går in och ut genom en dörr. Men på vilket sätt hade det gjort min filmupplevelse bättre? Inte alls enligt mig, för att Bröllopsfotografen har både bra manus och klockrent skådespel från många. Jag vill framförallt lyfta fram Johannes Brost och som vanligt Kjell Bergkvist! Kjell Bergkvist är tveklöst en av Sveriges främsta skådespelare alla kategorier.


Tänk om jag hade blivit en lyckligare människa av att se Tuva Novotny titta på när Björn Starrin dricker mousserat i 3D eller Blu-ray!


Min poäng är alltså att DVD är nog så god som en Blu-ray om man skall se en komedi eller en dramafilm. Dessutom är ju Blu-ray många gånger 100:- dyrare än DVD-varianten. Blu-ray är enligt mig helt enkelt bara ett uselt sätt av företagen att kränga på oss nya elektronikprylar och mer filmer. Snart kommer ju 3D-TV och 3D-filmer börjar dyka upp. WOW! då kanske jag kan få se Tuva Novotny i 3D!!! Gör det Bröloppsfotografen till en bättre film? Knappast!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0