Helt ofattbart i Oslo!

Måste känna att det berör mig personligen det hemska terrorattentatet som hände tidigare idag i Oslo. Jag var ju där för inte så längesen och passerade regeringskansliet och Arbetarpartiets högkvarter. Vi stod där en stund jag och Fredrik och betraktade byggnaderna och jag hade tänkt att skriva ett inlägg om hur stora Socialdemokraterna är i Norge och hur enormt deras partihögkvarter är. Nu var det ju inte det som blev skadat men det ligger uppskattningsvis 100m mitt emot den byggnaden som small av. Fönster har krossats även på den byggnaden. Den stora frågan jag ställer mig är, varför Norge? Varför inte Sverige och Danmark som är med i EU dessutom och är minst lika aktiva i såväl Afghanistan som i Libyen. 

Arbetarpartiets högkvarter i Oslo, en mäktig byggnad.

Byggnaderna mitt emot Arbetarpartiets högkvarter, regeringsbyggnaden är den som är längst till vänster på bilden, Den som blev sprängd. Klockan mitt på den gula byggnaden har spruckit efter explosionen. Båda bilderna är tagna av mig.

Det värsta av alltihopa är ändå att det just i detta nu befinner sig män utklädda till Poliser på Utöya strax en timme från oslo och skjuter mot ungdomar på Arbetarpartiets ungdomsläger. Så ofattbart hur man kan ge sig på oskyldiga ungdomar på det sättet, de som inte har något som helst ansvar för den politik som förs eller liknande.

Jag gissar att min bevakning av norsk politik under min tid i Oslo kommer att präglas starkt av detta.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0