Min syn på feminism och jämlikhet!

Vill börja med att inleda att konstatera att feminism och jämlikhet är inte samma sak. I så fall hade inte ordet feminism existerat, då hade det bara hetat jämlikhet helt enkelt.

Jämlikhet är själva huvudformen och feminism endast en avart ur dess sammanhang. Feminism är helt enkelt väldigt simpelt benämning på en politisk hållning. Ordet feminism går att dela upp och kommer främst av det latinska ordet för kvinna, läs exempelvis det franska ordet femme för kvinna. Suffixet, eller ändelsen för att förenkla svenskan, -ism är någonting som läggs till på filosofiska hållningar för att man skall förstå att kvinnans filosofi i det här fallet. Andra ismer är ju exempelvis liberalism, nazism, kommunism etc.

Feminism är alltså kvinnornas -ism. Det synsätt som helt enkelt utgår från kvinnan och vem hon är i samhället. Således skulle det alltså kunna existera även en maskulinism. Det handlar kort och gott om ett förhållningssätt där kvinnan anses har tilldelats en roll av samhället och det är upp till feminismen att anitngen försvara den rollen eller förändra den rollen gentemot mannens roll. Det viktigaste är i alla fall att kvinnans roll i bästa fall betraktas som jämlik med mannens roll i samhället.

Feminism är alltså företrädelsevis inte per automatik för ett jämlikt samhälle men för ett i den vanligaste riktningen stärkande av kvinnors rättigheter och möjligheter gentemot mannen. Där en jämlikhet mellan könen är att eftersträva som ett ideal i den vanligaste formen av feminism.

Är det då jämlikhet? Nej det är feminism!


Vad är då jämlikhet för någonting?

Jämlikhet är när det råder, som det heter, jämlikhet mellan två parter eller flera. I fallet feminism är det jämlikhet mellan två könsroller som man pratar om. Feminister har tagit debatten till att om det råder jämlikhet mellan könen i ett samhälle så är samhället jämlikt. Är det verkligen så enkelt? Nej, jämlikhet är ju mera komplext än så. Feminism är ju inte jämlikhet utan en ism som eftersträvar en viss sorts jämlikhet.   

Om det råder jämlikhet mellan två könsroller är då samhället jämlikt? Svaret är enkelt, för det är inte sant!

Råder det jämlikhet mellan djur och människor i det feminismen? Det berörs inte. En löjlig vinkling, nej bara en tankeställande början.

Företräder feminismen jämlikhet mellan exempelvis svenskfödda män och invandrarmän? Eller för den sakens skulle mellan svenskfödda kvinnor och invandrade kvinnor?

Är det jämlikhet inom feminismen mellan låginkomsttagare och  höginkomsttagare? Har företag samma jämlika tillhörighet och förtjänst av marknaden? Kommer alla klassens elever prestera jämlikhet eller åtminstone inte skilja ut sig från de duktiga och de bortkomna?

Råder det jämlikhet mellan de boende på landsbyggden och de boende i storstäder i ett feministiskt idealsamhälle? Är handikappade svenska män och kvinnor lika behandlade som deras friska medmänniskor?


 Jag hoppas att ni förstår vart jag vill komma med mitt resonemang. Feminism är en rörelse som företräder kvinnors rättigheter och genom att göra det så vill man skapa ett samhälle där det råder jämlikhet mellan könsrollerna. Absolut en åsikt man kan ha och en åsikt som är självklar i min värld. Men företräder feminism jämlikhet? Nej, de företräder jämlikhet mellan könen som är en liten del av all den jämlikheten som skulle kunna råda i ett samhälle. Det är alltså tydligt en intresse-ism och sakfråge-ism.

Fruktansvärt omodernt att snöa enbart på en sådan kamp och marknadsföra sig som de enda räddarna av världen. Jag personligen tycker att det är horribelt att ett sakfråge-parti som FI eller för den sakens skull Piratpartiet ses av många som några som bör få sitta i riksdagen. Dessa partier kan gott lägga ner sin verksamhet och bilda intresseorganisationer istället. Det är klart att jämlikhet mellan könen behövs men inte fasen skall man blunda för de andra ojämlikheterna i samhället och bara fokusera på en viss sorts. Egoism!!!!



Jämlikhet för mig är enbart ett ideal som man vill uppnå i alla lägen oftast. Det är ingenting som är möjligt att uppnå, kommunism står i sitt ideal allra närmast begreppet total jämlikhet så som jag ser det. Tilläggas att även den ismen är egoistisk så till vida att det enbart handlar om jämlikhet för alla som skall få vara med efter att samhället har revolutionerats. Den diskussionen kan jag dock gärna ta om någon frågar mig om den istället.

Samhällets jämlikhet bygger enligt mig på att alla i samhället är lika inför statens rättigheter och skyldigheter och dess lagar oavsett om man är kvinna, man, handikappad, låginkomsttagare, höginkomsttagare, handikappad, invandrare eller infödd osv.

Det är den närmaste jämlikhet som jag tror man kan uppnå. Sen skall samhällets utformning vara näst intill helt blind för om man är kvinna, man, handikappad, invandrare osv. Det viktigaste är att samhället är rättvist så till vida att man får lön för det arbete man gör, blir bemött med den respekt man förtjänar, får de fördelar som man är berättigad och följer de skyldigheter man förväntas följa. Oavsett vem du är!!!

I min värld är jämlikheten något som bör appliceras på en teori om rättvisa. För er som vill veta mera om vad det är för teori så läs John Rawls "A thery of justice". Det är inte den jag har redogört för ovan men det är mina tankar som bygger på det som jag tror på.

Vi är först och främst människor och i andra hand individer! Samhället skall behandla människorna som människor och sen skall individerna ges utrymme att vara individer under förutsättningen att individen ses som människa först. Det är min syn på jämlikhet!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0