Oslo!

Då var jag tillbaka hemma igen efter att ha åkt upp ett dygn till Oslo och skrivit kontrakt på en lägenhet för hösten. Där fick jag boende i ett tjejkollektiv, hör och häpna. Jag och 4-5 tjejer skall dela lägenhet med tunnelbanan rakt utanför dörren och 20min promenad till min arbetsplats på Svenska Ambassaden. För övrigt så passerar jag både den vackra Vigelandsparken och den amerikanska ambassadörens bostad. Jäklar vilken security säger jag bara. Ett megahus med vakter och höga staket. Tänk om man hade kunnat snacka sig in på en middag där. 

Jag och Fredrik Strandner, som följde med mig, hejade i alla fall på Ambassadörskan Ingrid Hjelt af Trolle. En mycket trevlig kvinna och gav ett väldigt jordnära intryck. Speciellt när hon berättade att hon hade damsugit övervåningen på ambassadörsresidenset som hon och hennes man bor i och hon beklagade sig över hur tufft det är att dammsuga heltäckningsmattor. Det skall bli spännande att få följa hennes arbete på nära håll.


Den svenska ambassadörens bostad i Oslo.


Oslo som stad har sin cham och sina brister. Det första som både jag och Fredrik slogs av ungefär samtidigt är hur mycket det andas kontinenten om Oslo. Jag har varit där förut, men det är verkligen slående hur staden lika gärna skulle kunna vara belägen i Schweiz eller Norra Italien. För er som inte vet så åk in till Oslo från södergående riktning och ni lär förstå vad jag menar när vägen kryper sig fram längs bergsluttningarna in mot centrum. Vägen kantas av hus som ligger på den smala landremsan mellan vägen och Oslofjorden, likt städer i Schweiz där vägarna snirklar sig förbi alpsjöarna.

Det bästa med Oslo är nog trots allt hur otroligt lättillgängligt allt är. Tunnelbanan rullar på i rasande takt och tåg och bussar rullar på i hög fart. Eftersom stan knappt är hälften så stor som stockholm är det fantastiskt att kunna nå runt i en sådan stad så fort och smidigt.

På minuskontot ligger många fula utkanter strax utanför centrum som består av av rivningskåkar och nerklottrade och förstöra byggnader som bara står och inte görs något åt. Det har varit lyckolotten för "Svenska föreningen" som de snikna skojarna kallar sig som livnär sig på att köpa upp hus med rivningskontrakt och sen lura svenskar som söker lyckan i Oslo att bo i dem för förhållandevis "billiga" hyror. Husen är fallfärdiga och kryllar av skadedjur som kackerlackor osv och är överbebodda och den faktiska kostnaden blir aldrig så billig som man låtit dig att tro från början. För er som inte redan har gjort det så kika på Uppdrag granskning från början av året för att se yrkesvärksamma "grisar". Det är flott att locka med boenden så nära centrum, men inte skall väl sådanna byggnader vara så många och så fula och hemska.


Holmenkollen är Oslos fantastiska skidanläggning som ligger relativt centralt, för att vara en skidanläggning intill en storstad, och går att nå med tunnelbanan. Här kan man få uppleva diverse tävlingar av yppersta världsklass och gissa om jag kommer att försöka se några sådanna när jag kan det.


Backhoppningsbacken i Holmenkollen.

Sett ur en annan vinkel, märk att staden ligger över 400m i höjdskillnad neråt.

Från toppen av backhoppningsbacken sträcker jag mig ut för att påvisa höjden!


Kommentarer
Postat av: Marie Christiansson

Vi kommer med stor trolighet att komma och hälsa på dig Fredrik. Du får se till var vi kan bo till ok pris bara. Nu har vi 2 anledningar till att åka till Oslo;-) Till Dig och till Jannes bonusson. Äntligen kanske det blir av. Jag önskar Dig All Lycka och att du får uppleva och insupa hur mycket som helst under din praktik. Det kommer att ge dig så himla mycket för din framtid och för dig själv, det är ju detta som du har kämpat för i 3 år nu. Grattis Fredrik<3<3<3

Kram Marie

2011-07-03 @ 11:45:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0