Intelligent!

Var ute på krogen igår och mötte på en kille som var halvgrek och halvturk. Han stod för övrigt ensam i kön och gick ut helt ensam på krogen. Helt enkelt för att han är ny i Sverige och vill lära känna folk, starkt! Han har för övrigt svensk flickvän så det handlade inte för hans del om att gå ut för att ragga eller liknande utan kort och gott för att som han sa "Jag älskar Göteborg och jag vill lära känna nya vänner här".

Det bästa av allt är att han har bott i Sverige i strax över ett år och pratade svenska som om han hade bott här i 5 år. Inga problem att föra diskussioner med honom, och ni som känner mig vet att jag kan bli lätt filosofisk ibland och pratar i lite vida avancerade termer. Inga problem för honom för han fattade sammanhanget. Jag har hört någon gång att den som besitter god språkförmåga bestitter den största intelligensen. Kan du lätt ta till dig och anpassa dig till ett nytt språk så besitter du ett mycket gott intellekt.

Jag kan bara säga att jag är djupt imponerad över en människas förmåga att anpassa sig och att vilja anpassa sig. Personligen tror jag att om jag hade gjort samma resa som han fast i omvänd riktning, det vill säga bosätta mig i Grekland så hade jag nog fuskat mycket med engelskan och hade hindrat mig själv från att bli så bra på grekiska som jag kanske hade kunnat bli. Däremot så är jag tämligen säker på att jag inte hade pratat grekiska i den utsträckningen som han pratade svenska.

Hylla alla invandrare som vill, försöker och kan!


Kommentarer
Postat av: Marie Christiansson

Håller helt med dig om man flyttar till ett land och verkligen vill bo där och lär sig språket och koderna i det landet, då är jag djupt imponerad. Heder åt de personerna.

Marie

2011-06-05 @ 22:05:52
Postat av: Marie Christiansson

Håller helt med dig om man flyttar till ett land och verkligen vill bo där och lär sig språket och koderna i det landet, då är jag djupt imponerad. Heder åt de personerna.

Marie

2011-06-05 @ 22:06:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0