Wall-Enberg!

Häromdagen när jag kikade runt lite på internet så dök det upp en nyhet som gjorde mig lite nostalgiskt sorgsen. Skådespelaren Per Grundén dog i år utan att jag hade hört det. Tydligen dog han i februari märkte jag efter en närmare granskning, men det har alltså passerat förbi utan att jag har snappat detta.

Ni kanske ställer er frågande till vem den gamle operasångaren Per Grundén är? För min generation i synnerhet är han Wall-Enberg i Jönssonligan. Ärkebankiren som alltid försöker blåsa Charles-Ingvar "Sickan" Jönsson så fort han får möjlighet, genom att använda sig av honom och sen ta bytet själv. Per Grundén är verkligen perfekt i rollen som Wall-Enberg, hans sätt att prata och föra sig gör honom till en riktigt vidrig ärkekapitalist av den snikna sorten.


Gösta Ekman som "Sickan", ständigt blåst av Wall-Enberg.


Därför vill jag lite såhär i efterhand passa på att hylla en klassisk svensk skådespelare för den rollen han gav oss. Tack för många roliga timmar Per grundén och vila i fred.


Per Grundén som Wall-Enberg.


Här följer några klassiska filmögonblick med Wall-Enberg från jönssonliganfilmerna:

http://www.youtube.com/watch?v=xPoUfQMGBkM&feature=related <---- "Jasså, Herr Jönsson spelar golf?" Tyvärr sönderklippt.

http://www.youtube.com/watch?v=dIpBZ_OjhqA&feature=related <----- Henrik Dorsins förkärlek till Wall-Enberg


http://www.youtube.com/watch?v=oNx1nBO7LWg&feature=related <------ Vanheden (Ulf Brunnberg) retar upp Wall-Enberg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0