Grattis Ebba Jungmark!

En helg i september 2001 befann jag mig nere i Kalmar på Götalandsmästerskapen i friidrott. En tävling som är det största man kan tävla i inom friidrott när man är 13-14 år. I tävlingen representerar man det friidrottsförbund man tävlar för och dels är det en individuell tävling och dels så läggs summan av friidrottsförbundens tävlandes resultat ihop till poäng, vilket sedan ger ett slutgiltigt segrande friidrottsförbund.

Just den helgen 2001 befann sig en riktigt bra årgång friidrottare från Göteborg på väg ner till Kalmar i en buss tillsammans med alla tävlande för Göteborgs friidrottsförbund som lyckats klara kvalgränserna till tävlingen och fick äran att representera friidrottsförbundet.

Den bra årgången som jag talade om var den årgången jag själv tillhör och det är 1987. Där var vi fyra stycken aktiva som var outstanding i våra respektive grenar då det begav sig. Jag som tog hem guldet på 800m, Johanna Ahlm som tog detsamma på tjejsidan, Kwame Amoateng som var både sprinter och längdhoppare som jag tror plockade hem två guld och Ebba Jungmark hopperskan som jag dock inte minns om hon hoppade till sig något guld i just den tävlingen, jag tror att hon gjorde det.

Hur som helst motsvarade vi alla förväntningarna under just den helgen då himlens vädergudar grinade mer än vad de gjort på 100 år kändes det som. Passande nog för min del heter ju arenan Fredriksskans. För övrigt den enda arenan jag har tävlat på med svarta löparbanor, som inte varit kolstybb då vll säga.


Fredriksskans arena i Kalmar



Vad gör Kwame Amoateng idag? Det vet jag faktiskt inte, jag vet dock att han inte tävlar i friidrott. Men, han var i alla fall med och spelade upp GAIS i Allsvenskan senast de kvalade upp och har åtminstone minst en säsong bakom sig i fotbollsallsvenskan.


Kwame Amoateng

Johanna Ahlm: Låter det namnet bekant så är det inte så konstigt eftersom hon är en av landets i särklass främsta handbollspelare. Hon har spelat i Sävehof och har flera SM-guld i bagaget och är idag proffs i Danmark och missade ju tyvärr tjejernas underbara EM-silver i december på grund av skada.


Johanna Ahlm

Det är dock Ebba Jungmark som jag vill rikta ett stort grattis till! För nu söndagen 6:e mars, efter att i flera år haft en friidrottskarriär i skuggan av Emma Green, fick hon sitt internationella genombrott på allvar som höjdhopperska när hon klarade 1.96m och knep ett brons som vilket också blev Sveriges enda medalj vid friidrotts-EM i Paris. Den enda av oss fyra som fortfarande håller på med friidrott och som nu verkligen har lyckats. Hur kul som helst för dig Ebba. Jag har ingen aning om hon minns att hon och jag blev utvalda att representera Göteborgs friidrottsförbund vid invigningen på Götalandsmästerskapen i Kalmar en regnig helg i september 2001, hon bar flaggan och jag bar skylten. Jag vill i alla fall bara gratulera henne till medaljen på friidrotts-EM och jag gläds verkligen med Ebba.


Ebba Jungmark

Ett litet intressant tillägg är väl att hennes nuvarande tränare Emil Predan också satt med på bussen ner till Kalmar i september 2001 och att han också var outstanding i främst längdhopp, dock tillhör han årgång 1988. Vi två har dessutom fått samma tränarstipendium för goda tränarinsatser av Göteborgs friidrottsförbund.


Så vilket gäng vi var på den bussen. Det är inte för inte när man ser vad de andra har presterat och att man ställer sig själv frågan, vad kan jag åstadkomma i mitt liv? Skall man gå efter omen så lär det ju bli någonting bra i alla fall!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0