intressant utfall!

Vi hade en övning i datorprogrammet SPSS idag på högskolan och vi frossade i statistik insamlade av statsvetarna på Göteborgs Universitet. De flesta valde av oss att kika på den kommunala statistiken som finns att tillgå.

Jag inriktade mina undersökningar på utbildning och och medelinkomster varpå jag fann svaret att Danderyds kommun är väldigt outstanding i Sverige med att drygt 50% av invånarna är universitets/högskoleutbildade och medelinkomsten på ett år för invånarna i Danderyd ligger på ungefär 400000:- om året. Jämför det med snittet i landet på drygt 12% universitets och högskoleutbildade och medelinkomsten 225000:- om året.

Ett annat intressant utfall var att Lund och Uppsala som har drygt 45% högutbildade respektive drygt 33% högutbildade endast har medelinkomster på 210000:- respektive 225000:- om året. Det måste ju onekligen förklaras av det höga antalet fattiga studenter i de båda städerna. En annan alternativ förklaring skulle kunna vara att det är vanligt av tradition att utbilda sig i de båda städerna men konkurrensen gör att det är svårt att få bra jobb även med högutbildning.

Kungälv ligger strax över medel på båda. Så det är nog inte så fel att anta eller generalisera lite kring människor från Danderyd om vad de har för socioekonomisk bakgrund. Som Peter Dalle sa "I den stora världen utanför Danderyd där jag bor" eller när han i Yrrol brukar ursäkta sig när han inte riktigt känner tilll typiska medelsvenssonfenomen med kommentaren "Jag är uppvuxen i Danderyd".


Ja, siffrorna är drygt 8 år gamla men förändringen lär inte vara enorm.


Peter Dalle från Danderyd "Tänkte inte på det!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0