Bohuslän!

Finns det något vackrare än Bohuslän på sommaren?

En smaksak givetvis, men en sanning i min värld. Blir man automatiskt lokalpatriot för där man föds? Eller jag kanske skall fråga alla som är födda i Billigsfors, Degerfors och Lesjöfors om de har samma lokalpatriotiska känslor för sina hemtrakter. Ursäkta alla som bor på dessa orter, men jag kan ju glädja de övriga två orterna med att Lesjöfors nog är den tråkigaste och mest gudsförgätna hålan jag har varit i. Nog pratat om det!

När jag var 3-4 år hade jag förutom Sofia Källgren även andra idoler och gruppen "Öbarna" var en given favorit! Varför man nu fastnar för en trubadurtrio som tolkar Evert Taube på Bohuländska när man är så liten går ju att diskutera. Jag fick i alla fall följa med mamma när de uppträdde på hennes arbete på ålderdomshemmet där hon arbetade. Så stort det var tyckte jag att få se dem sjunga på riktigt och så fick jag gå fram och ta autograf. Jag tror nog aldrig de blivit så förvånade över att en 7-8-årig kille kom fram på ett ålderdomshem och ville ha autograf. 

http://www.youtube.com/watch?v=LbPMc7Z9fiY <----- Kika själv i en härlig mix med fina bilder över Bohusländsk sommar!

Samma låt som spelas varje dag klockan 12:00 i klockspelet på kommunhuset i Kungälv! Om den nu fortfarande gör det då, har ju itne bott i Kungälv på drygt 3 år nu så det blir väl att ta reda på.

Jag må vara född på Mölndals BB i Västergötland men jag har levt hela mitt liv i Bohuslän och jag ser fram emot att få flytta hem igen. Marstrand har alltid varit en helande oas för mig. Att få komma ut dit oavsett årstid rensar själen. Det är verkligen en plats jag har kunnat komma i vilket tillstånd jag än befunnit mig i och fått en stund av lugn i själen när jag väl varit där en stund.



Marstrand min oas!

Litet tillägg till alla er Göteborgare som jag har förstått inte är medvetna om att Bohuslän sträcker sig enda till Brunnsbo. Tänk på det!

Kommentarer
Postat av: Marcus

Född bland människor, uppväxt bland troll, studerar bland kryptodanskar och skall flytta till Norge... Dina öden i livet är, givet förutsättningarna, allt ett uppslag till intressanta sociologiska observationer.

2011-05-18 @ 23:51:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0