Fiktivitet? Legitimitet?

Jag satt igår på tåget mellan Halmstad och Göteborg. Mitt emot mig sitter en liten tjej och en mamma. Den lilla tjejen är oerhört stolt över sin Barbie som hon leker med och konstaterar sen i ett frågande:

"Mamma får man peta Barbie i rumpan? Hon kan ju inte bajsa! Bajsar inte sånna fina flickor mamma?"





En annan fiktiv karaktär som jag bara måste nämna är ju karaktären Hjulben eller Roadrunner som han heter på engelska. Ett strutsliknande djur vars existens går ut på att bara springa runt på vägarna och äta mat. Vilken underbar figur. Totalt meningslös existens, och det är stor humor.


Hjulben, Roadrunner

Jag minns när jag var mindre och kröp in hos mamma och pappa på lördagsmorgonarna och så låg vi där i sängen allihopa mamma, pappa, Anna och jag och kollade på Godmorgon Sverige. För er som förknippar det med det som går varje vardagsmorgon på SVT kan jag direkt säga att det är fel. Godmorgon Sverige var frukost-tv på lördagar med lättsam familjeunderhållning.

När det var dags för barndelen av programmet visade man oftast ett avsnitt av "Fablernas värld" och "Gråben och hjulben". Två höjdpunkter alltså på en lördag för en 5-åring. Sådär som man satt och väntade, när man såg på "Lilla Sportspegeln", på att "Tom & Jerry" eller "ZOO-olympiaden" med Bo A Orm skulle börja.

http://www.youtube.com/watch?v=KJJW7EF5aVk <---- Njut av ett avsnitt då Gråben faktiskt fångar Hjulben.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0