Nutidsorientering?

Varje år presenterar Dagens Nyheter en nutidsorientering som de skickar ut till en kvarts miljon 8:e klassare runt om i landet. Den består av ett 30-tal frågor om mer eller mindre aktuella händelser och nivån, som jag såg den, var förhållandevis lätt. Rimliga frågor och inte omöjliga att svara på.

Efter huvudfrågorna kom sen 5st utslagsfrågor som då givetvis är aningen svårare än de andra frågorna.

Där ställde man frågor om vilken rörelse inom de amerikanska republikanska partiet som har skapat viss uppmärksamhet och vad det ny landet heter som har dykt upp efter att Sudan delades.

Allra, Allra sist kommer en fråga där jag undrar om Dagens Nyheter fått mer eller mindre hjärnsläpp. Som utslagsfråga för att kunna få alla rätt och förhoppningsvis vinna tävlingen förväntas en svensk 8:e klassare år 2011 att svara på följande fråga.

Lena Nyman, känd skådespelare och kanske mest känd som Ronja Rövardotters mamma Lovis, dog i våras. 1967 medverkade hon i en ganska kontroversiell film som gav uppståndelse och skapade en viss samhällsdebatt. Vad heter Lena Nymans genombrottsfilm från 1967?

Felaktighet nr 1: Dagens Nyheter tillfrågar den minst historiemedvetna generationen som föddes i Sverige under 1900-talet att veta vem Lena Nyman var.

Felaktighet nr 2: Dagens Nyheter utgår ifrån att 1900-talets sista generation svenskar skall känna till vilken film som har endast har retat upp generationer födda innan 1960, och rimligen förstå uppståndelsen kring filmen och sen kunna härröra den kunskapen till denna efterfrågade film. Det vill säga ren trivial-pursuitkunskap knappast riktad till denna generation människor.

För att ge svaret på frågan är filmen man är ute efter är "Jag är nyfiken Gul", där även Börje Ahlstedt, som spelar Mattis i Ronja Rövardotter, har en roll. Visst vore det intressant om någon idag levande 14-åring satt inne på den kunskapen om ett stycke svensk kulturhistoria. Jag visste svaret på frågan, men jag har själv aldrig sett filmen, det är bara som jag nyss nämnde sån där allmänkännedom som har fastnat hos mig, som så mycket annat trivialt. 

Men jag tror inte att jag hade kännt till svaret om jag och min generation hade fått samma frågeställning på en nutidsorientering för 10 år sedan när jag gick i åttonde klass. Jag har lite svårt att se vad som skulle kunna ha hänt där emellan faktiskt som gör att nästa generation vet det bättre än vad vi gjorde.

Alltså som jag sagt ovan, Dagens Nyheter måste ha fått totalt hjärnsläpp när de ställer kravet för att kunna få alla rätt på en nutidsorientering för åttondeklassare år 2011 ställs kravet att 14-åriga svenska ungdomar antingen skall ha sett eller känna till Lena Nymans GLADPORRFILM "Jag är nyfiken gul" från 1967!


Scen ur filmen "Jag är nyfiken Gul"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0