Världen förändras!

Varje dag är verkligen lärorik här i Norge. Jag får chansen att träffa så många nya intressanta människor, med mycket erfarenhet och som har mycket att erbjuda kunskapsmässigt.

Idag var jag på mottagning på det svenska residenset och avtackning av den förre svenska försvarsattachén och välkomnandet av den nya. En mycket trevlig mottagning i all sin enkelhet och fyllt med höga officerare från alla möjliga länder. Bland annat den norske kungens officiella sändebud.

För en stund greps mina tankar av den ironiska situation då jag befann mig i ett samtal med Kinas försvarsattaché, och diton från USA, Ryssland, samt Norges chef för marinen. Den situation som för 20-25 år sedan hade varit totalt otänkbar att militära sändebud från dessa länder kan stå och enas och ha ett gemensamt avslappnat och trevligt samtal bara sådär. Det är nog lite som min portugisiska rumskamrat beskrev det "they are the champions league, they are on e more intellectual level."

Det bästa av allt var ändå att de faktiskt visade ett genuint intresse för mig som person och det jag sa. Några var intresserade av min C-uppsats, speciellt kinesen som ville ha ett förtydligande av vad populism är för någonting. Inte så svårt att förstå kanske beroende på hur situationen ser ut i hans hemland. Jag diskuterade även Sovjettiden med den ryske försvarsattachén och en av deras diplomatiska sändebud. Så fantastiskt att alla kan vara så öppna och dela med sig till mig som 24-årig ung svensk.

Världen har förändrats!!!


Kommentarer
Postat av: Marie Christiansson

Jag tycker det är så kul att höra om allt du får uppleva där i Norge. Önskar Verkligen av hela mitt hjärta att det är sådana här arbetsuppgifter som du får jobba med i framtiden. Det kommer att passa dig som handen i handsken. Det är så himla härligt att du har lyckats ta dig såhär långt framåt av din egna vilja och envishet. Du Äger Fredrik <3<3<3

Mamma

2011-09-30 @ 18:33:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0