Rökarnas paradis?

Jag har funderat en del på det där med kollektiva fenomen. För ett sådant fenomen som blir lika påtagligt varje gång jag hoppar av bussen vid Lilla Bommen i Göteborg och styr stegen mot Nordstans lilla ingång. Den ingången där man har Fiskarbröderna precis framför sig när man kommer in. Utanför den dörren är en Sveriges största kollektiva rökplatser. Varför?

Det står i stort sett alltid en eller flera människor och röker utanför den dörren. Det är inte samma människor men lik förbannat står det folk där och röker. Det är inte direkt den mysigaste platsen i Göteborg att stå på, det är skuggsida och det blir väldigt fort kallt. Men så går det upp för mig att det är ett kollektivt fenomen som ingen egentligen kan förklara. Det bara händer att människor röker där för att andra människor gör det. Jag tror inte ens att det är medvetet och ingen vet nog vem det var som började heller för att det är bara en impulsgrej som faller rökare på att röka just där.

Skulle förklaringen vara att rökare gärna tänder en cigarett så fort de lämnar trängseln i Nordstan. Jag har ju självt levt med en rökare och vet att över huvudtaget lämna byggnader, där man vistats i mer än en timme, utan att tända en cigarett tar sig nästan komiska propotioner ibland. Men om förklaringen vore så enkel så skulle det stå och hängas och rökas utanför varje dörr i Nordstan på samma sätt... och det gör det ju inte!

Det allra mest komiska är när man ser människor komma ut genom dörren, noterar medvetet eller omedvetet de andra som röker och på 5 sekunder är cigarettpaktet framme. Den platsen signalerar helt enkelt att här skall man röka. Vilken tur att jag inte pendlar mer än vad jag gör och passerar där så ofta. Vem vet kanske hade jag till slut övervägt ett sådant där munskydd som de har i Tokyo?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0