Spännande att vara blåvit!


Det var längesedan det var såhär spännande att vara IFK-supporter. Visst att 2009 var IFK ytterst nära att vinna SM-guldet och det var mycket spännande, men det här är någonting helt annat. Den satsningen man gör nu. En helt ny klubblokal med inspiration av de stora proffsklubbarna ute i Europa, Gamla Ullevi som är att betrakta som ny fortfarande, alla dessa spelare som kommit in med bevisligen hög högstanivå.

Jag vill minnas att det var inför säsongen 1980 eller 1981 som IFK Göteborg pyntade upp ett ex antal miljoner för bland annat målvakten Thomas Wernersson, ytterbacken Stig Fredriksson och anfallaren Håkan Sandberg. Det i kombination med klubbens ynglingar som redan fått chansen i klubben vet väl de allra flesta att det ledde till bland annat UEFA-cupguldet 1982 och ett gäng som faktiskt konkurrerade ute i Europa.

Inför säsongen 1998 gjordes en megasatsning och IFK köpte in nyblivna landslagsspelare för dyra miljoner... Den gången gick det fullstndigt åt helvete och det skulle dröja till 2007 innan IFK Göteborg vann SM-guld igen. Då var det betydligt mera oväntat och med e stomme spelare som kom direkt från ungdomslagen och gjorde succé. I stort sett alla ungdomarna från det året är idag utlandsproffs. 

Kanske skulle man gjort denna jätteinvestering redan då? För de spelarna IFK hade fostrat fram + lite förstärkning hade utan problem kvalat sig in till Champions League. Vilket man också var på vippen att göra om någon boll hade rullat annorlunda 2008. 

Men satsningen kommer nu och visst har IFK fortfarande inhemska talanger. Men vad jag tror är att det nu har blivit en inspirerande miljö för talangerna att verkligen försöka att konkurrera. Kan det bli hett igen bland ungdomsproffs att välja IFK som förstaalternativ. Det var ju därför IFK slog Manchester United och Barcelona på 90-talet.

Det doftar spänning av det här laget och det måste nödvändigtvis inte bli guld. Men man lär vara med i toppen utan tvekan och tro inget annat än at den truppen som byggs nu... Den byggs för större ändamål. IFK Göteborg skall ut i Europa det har jag redan förstått. 

Vad skall jag tro om IFK:s chanser iår då? Det hela stavas alltid Tobias Hysén tycker jag, men när nu Pontus Farnerud dök upp också då kändes det helt plötsligt lite mera komplett och stabilt. Jag kommer återkomma om någon vecka med att tippa hela allsvenskan, men jag börjar faktiskt tro lite på den här satsningen och jag är inte besviken om de inte vinner guld så länge de är topp 3. Men med topp-3 som utgångsfokus och en redan intressant trupp... då mina vänner kan det bli riktigt, ritkigt bra!

http://www.youtube.com/watch?v=0Cx-clLwi7w&feature=related <------ IFK Göteborg mot FC Barcelona i Champions League 1994!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0