Tillgänglighetens baksida!

Jag äger väldigt mycket film och väldigt mycket musik. Viktiga delar av mitt liv som många gånger är livsnödvändig för mig personligen. Utan min musik hade livet varit mycket mindre innehållsrikt och filmerna ger mig mycket glädje allt som oftast.

Men det fanns en tid när man var mindre, innan youtube fanns, innan man kunde ladda ner och innan jag köpte massor av film och musik. Jag har alltid köpt film och musik, men inte i den utsträckningen som de senaste 5 åren.

Att inte ha tillgång till just den där filmen och just den där musiken var nästan en del av nöjet förr när man var liten. Det var ju det som var höjdpunkten när man skulle hälsa på någon, då kunde man ju se på just den där filmen eller lyssna på den där låten som bara han eller hon hade.

För att nämna några exempel, min syssling Johan Östh, som för övrigt är lika gammal som mig, ägde i stort sett alla polisskolanfilmerna och alla sällskapsresanfilmerna inspelade på VHS. Att åka på kalas, fira nyår/midsommar/påsk hemma hos honom var alltid en högtidspunkt. Man kunde ju alltid gå ner i deras gillestuga och titta på någon gammal polisskolanfilm som man tyckte var så häftig. Jones med alla imitationerna och Tackleberry med alla vapen var ju de man verkligen såg upp till. Bonusinfo som min morsa minns att jag minns, är att hon gärna talade om hur rolig och snygg han den där Mahoney var.


Polisskolan!

http://www.youtube.com/watch?v=cb3TqXM1BtQ <---- Klipp från polisskolan!

Mina kusiner Henrik och Markus satt istället inne på alla jönssonliganfilmerna, de kunde rabbla varenda replik ur filmerna. Idag kan jag sitta och gapskratta genom hela dom filmerna eftersom jag hela tiden föreställer mig hur de försökte överträffa varandra i att kunna flest repliker.


Jönssonligan!

http://www.youtube.com/watch?v=0wnSUrURTqE <----- Underbart klipp från Jönssonligan!

Min f.d. klasskamrat på mellanstadiet, Stefan Tveit, hade ändå den coolaste filmen av alla. Han hade ju Top Gun! Det var i princip det coolaste man kunde få tag i enligt mig. Dessutom, eftersom hans mamma är från Irland och filmen gissningsvis var köpt där, var filmen helt utan svensk text vill jag minnas. Vilket gjorde det hela ännu coolare eftersom man inte riktigt förstod allt, men man imiterade ändå det man fattade och det man snappade upp. Jag kan fortfarande känna den där känslan av hur häftigt det var och vilket intryck Top Gun gjorde på mig när jag var 10-11år.


Kelly McGillis & Tom Cruise från Top Gun. Ingen film har gjort så stort intryck på mig som den!

http://www.youtube.com/watch?v=V8rZWw9HE7o <----- Top Gun, musiken flygplanen, allt kändes så coolt då!

Baksidan med att ha allting tillgänglighet idag, är ju att det inte är samma fest att sätta på de där filmerna, eller lyssna på massa låtar som man har saknat. Ibland kanske an mår bäst av att ha saker att längta efter och se fram emot!

Kommentarer
Postat av: marie christiansson

Du har så rätt det är inte alltid bra att allt är serverat på silverfat för när man verkligen får det man önskar då har man vett på att värdesätta det!

2012-01-18 @ 21:14:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0