En snöplig sorti!

Så var då stunden kommen för det absolut sista kapitlet i en av de vackraste sagorna som skrivits i svensk idrottshistoria. Det svenska bordtennisundrets absolut sista kapitel.

Många har de varit, de spelare som lekt med såväl kineser, som tyskar, som koreaner, japaner, jugoslaver och vitryssar. Men bara en har varit kvar fram tills nu...

Jörgen Persson!

Mannen som trots fantastiska framgångar alltid fått stå lite i skuggan av den ännu lite mer fantastiske Jan-Ove Waldner.

Jörgen Persson:

5 VM-guld, 1 individuellt
4 VM-silver, 1 individuellt
2 VM-brons
9 EM-guld, 1 individuellt
1 EM-silver individuellt
2 EM-brons

Men framförallt 4:a i OS i Sydney 2000 och 4:a 2008 42 år gammal i Peking.

Det fanns alltså bara en enda sak kvar för Jörgen Persson att vinna, en OS-medalj!

46 år gammal och fortfarande kapabel att konkurrera med världseliten. Redan det är fantastiskt och visst unnar man väl ändå denna fantastiske och oerhört sympatiske man, jag har träffat honom vid några tillfällen, en OS-medalj.

I lördags var det äntligen dags, hans sista chans att vinna en OS-medalj (Ok, han skall spela lagtävling med). Där satt jag framför datorn och tittade på Live-sändningen och kände verkligen med en av mina stora idoler. Det kändes som en så bra känsla, det kändes som att jag hade fått vara med på ett pytte,pyttehörn i hans resa fram till den här matchen. Vi brukade prata lite pingis när han kom och handlade av mig på Hemmakväll och jag minns så väl när jag frågade honom "Blir det London?", "Jo, det blir nog det, jag skall i alla fall försöka". Det var innan tidningarna visste på riktigt att han skulle vara med.

Han ställdes mot Afrikas främste pingisspelare, men ändå kändes det som att Jörgen inte hade något motstånd. Så lekande lätt vann han 3-0 i set och kommenterade det själv med att "det var precis en sådan här start jag behövde".

Och igår dags igen, andra omgången mot en kroat. Kroaten spelade helt makalöst bra pingis. Jörgen försökte allt vad han kunde och vid tillfällen så slog han in de mest omänskliga bollar som bara han och JO kunde göra! Men han hade verkligen inte turen på sin sida. Det sägs att tur förtjänar man och det är sant, för så bra var han kroaten. Det var idel nätrullare och kantbollar för kroaten. Jörgens nätbollar gick aldrig riktigt över men kroaten han fick alltid över sina nätbollar precis, precis....

Det kändes så bra, men det blev 4-0 till Kroaten. Jörgen var chanslös och det kändes så hemskt.

Men Jörgen Persson för mig kommer du alltid att vara idol och den pingisen du bjöd på i Sydney 42år gammal är bland det bästa jag någonsin har sett!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0