Det knastrade till och så började tankarna snurra!

I helgen fastnade jag på CD-centralen i Göteborg framför backarna med vinyl-singlar. Det var längesedan jag var där nu, men det är alltid lika kul att stå där och bläddra bland titlarna. Det är fördelen med att bo i anslutning till en storstad. Till och med sortimentet på det som är gammalt förändras ständigt.

I backen fann jag i vart fall en riktig pärla från 1984, "Should have known better" med Jim Diamond.

Av omslaget att döma ser det inte ut att vara mycket för världen, men låten i sig har en refräng med en slags mellankoliskt upprepande av det engelska ordet I (jag). Ett stycke genialitet så till vida att han sångaren lägger hela skulden på sig själv i den story som låter bygger upp. Lyssnaren förstår verkligen att sångaren är djupt beklagad över att han kunde vara så dum.


 Vid 1:30 in i låten kan man lyssna om man vill höra det jag nyss beskrev.

Well, storyn stannar inte där. För på den singel jag hade inhandlat skulle ju spelas på min vinylspelare också. Jag har för vana att lyssna på skivorna direkt när jag kommer hem, för att se om det är hack i dem. En liten risk man löper med att köpa begagnad vinyl.

Denna skivan inleddes dock med det där härliga och karaktäristiska knastret som bara en vinyl kan ge. Sen kommer låten igång. Det är svårt att överträffa känslan en riktigt bra vinyl kan ge till musik.

Högst upp på skivan, framför låtens titel, står det i alla fall skrivet "To Jane" och längst ner på ettiketen står det "From Paul with love". Tanken slår mig direkt om att det måste röra sig om ett brittiskt par, eftersom sångaren är skotte. All musik har ju inte alltid tendensen att slå lika högt i USA som i Europa och vice versa. Fråga Carola!

Hur hamnade den via på CD-centralen och sedan i mitt hem? Allt eftersom låten går börjar tankarna snurra. I mitt huvud dyker det upp en story om Jane som kom till Göteborg som utbytesstudent 1984 från England. Kvar i England fanns kärleken Paul och för två unga människor blir studenttiden i Göteborg en prövning då de inte kunde ses lika ofta. Vi skall också minnas att detta är före både internet och mobiltelefonens tid. Det innebär alltså att kontaktmöjligheterna var avsevärt begränsade eftersom det skulle innebära fysiska resor eller svindyra telefonsamtal., alternativt brev. Ett år gick och Jane kom hem under sommaren. Saker och ting kändes bra men ändå lite annorlunda, med sig tillbaka till Sverige hade Jane singel "I should have known better" av Jim Diamond, som hon fått av Paul någon dag tidigare.

Hemma i Göteborg sätter hon sig vid sin stereo och tänker och saknar Paul. Några dagar senare dimper det ner ett brev från Paul där det står att han har varit otrogen och att han är djupt ångerfull. Efter det inleds en tid där hon olyckligt kär sitter på sitt studentrum i all ensamhet med den där hemska klumpen i hjärtat när man inte kan göra någonting...

Jane träffade så småningom en ny kille i Göteborg och blev kvar i stan. Vinylerna åkte ner i lådor i källaren på 90-talet och först 2012 storstädade Jane sin källare, för att slänga sina gamla vinyler. Då hittade hon vinylen som hon fått av Paul och blev nostalgisk för en stund. Vad var det egentligen som hände? Kan jag verkligen slänga den. Hon beslöt sig för att lämna in den till CD-centralen, den och troligen flera singlar. 

2012 är också året då jag letar i en vinylback och finner singeln och tänker att den vill jag ha. Den hamnar hemma hos mig och när jag spelar den beskriver knastret på skivan timmar av lyssnande på en mellankoliskkärlekslåt om en man som är djupt ångerfull.

Är det sant? Nej, det har jag förstås ingen aning om. Men visst låter det sant! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0