Föreläsning!

2008 började jag studera statsvetenskap vid Högskolan i Halmstad. Långt innan det trodde jag att jag aldrig någonsin skulle läsa vidare på högskola. Nu sitter jag här snart 4 år senare med en fil. kand. i statsvetenskap och snart en fil. mag. Idag skall jag dessutom föreläsa för statsvetarstudenter på Högskolan i Halmstad. Drygt 4 år senare skall killen som inte trodde att han skulle börja läsa eller klara av att läsa ett helt program, helt plötsligt föreläsa på egen hand.

För er som följer min blogg och mitt liv, vet säkert att jag bodde i Oslo ett halvår och gjorde min praktik på svenska ambassaden i Oslo. Där skaffade jag mig möjligheten att få sätta mig in i frågan, vart går Norge efter 22 juli? Det vill säga, vad har man kunnat se för förändringar i det norska politiska livet och i det norska samhället efter de förskräckliga terrorhändelserna förra året. Det resulterade i en drygt 18 sidor lång rapport till svenska utrikesdepartementet och bygger på intervjuer med viktiga personer ur norska journalistkåren, stortingspolitiker på viktiga tjänster, stortingets president och en väldigt duktig svensk utrikeskorrespondent.

Vart livet för en, det är svårt att veta, men den som lägger ner mödan och intresset får betalning så småningom. Stundom väntar även föredragning för Kungälvs kommuns utvecklingsenhet och igår blev jag även kontaktad av det lokala Utvecklingspartiet att närvara på deras årsmöte och tala om en idé om en stor kubbturnering i Kungälv, som hör och häpna bottnar i det jag tog erfaranhet av i Norge.

Jag måste säga att det är en ära att få möjlighet att prata inför alla dessa människor!


Norges statsminister Jens Stoltenberg, en mycket talande bild!

Till sist ett litet tillägg om Jan Eliasson, jag lanserade honom som den bästa partiledaren för Socialdemokraterna. Tydligen dög han inte på den posten, idag är han nytunämnd vice generalsekreterare för FN. Är det någonting som har gått förlorat i Socialdemokraternas sätt att rekrytera människor? Well, inget ont om Stefan Löfvén som har skött sig klanderfritt än så länge.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0