I ett vårarnas Italien!

Jag fick en sån härlig känsla igår morse när jag traskade ner till jobbet. Eftersom jag bor på en höjd som sluttar ner mot älvdalen vid Nordre Älv så har jag oftast en väldigt vacker vy framför mig varje gång jag går ner för backen. Denna morgonen var det liksom den där magiska känslan av våren i luften, en helt obeskrivlig känsla av lätthet, syre och blandat med en doft som är svår att förklara.

Ju mer jag promenerar neråt desto mer möts jag av lätt morgondis som ännu inte riktigt tagit sig bort och blir som en liten hinna mot det vackra solskenet. Det finns bara ett ställe till där jag brukar få den här känslan. Den här känslan av att idag kommer att bli en fantastisk dag, man kan känna på luften att idag kommer att bli en varm och vacker dag. Det är i Italien jag har fått den känslan.

I fler år åkte jag på träningsläger om vårarna till först Kroatien i två år och sedan Italien i tre år. Men Italien är verkligen ett land jag är förälskad i. Jag var där första gången 1991 och senaste gången 2007 och jag vill alltid tillbaka.

Vid 3 tillfällen har jag fått uppleva den italienska våren i nordöstra Italien i den lilla turistpärlan Lignano. Lika förförd har jag blivit vid varje tillfälle. Det ligger så mycket i den där känslan som jag beskrev ovan, att få vakna av att solen vill göra dig sällskap i rummet. Att tidigt få gå upp en morgon och känna att idag blir en varm och vacker dag, idag är jag stark. Få ta på sig löparskorna och gå ut och jogga i den behagliga morgonvärmen. En fridfull värme, med en känsla av lätt dis där solen inte riktigt orkat gnugga sig i ögonen än. En känsla av att solen som gått upp är både frisk och stark, men ändå lite morgontrött efter en varm gårdag.

Det är svårt att beskriva en känsla, men vad jag vet är att jag fick den igår morse och den får mig att längta efter varma morgonar i Veneto, i Lignano på en strandpromenad längs Adriatiska havet med de vita Dolomiterna som en mäktig fasad i bakgrunden. Jag vet känslan av att vara på väg till det lokala bageriet och köpa färskt bröd, eller varma rykande små minicalzone som gör en frukost till en av dagens höjdpunkter.


Det underbara Lignano!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0