Rätt vinnare!

Kikade på melodifestivalen idag. Det fanns en tid då jag följde den slaviskt och det var en av årets höjdpunkter. Folk kan fortfarande väcka mig mitt i natten och jag kan rabbla alla vinnare fram till år 2004 ungefär.

Jag måste säga att Loreens vinst var något stort. Den låten är faktiskt riktigt, riktigt bra. Tycker att det har hållit lite svajande kvalité på vinnare genom åren, men då blir jag ju bara en av alla de som säger att det var bättre förr. Men det där med Martin Stenmarck? Vad var det för något egentligen?

Nej Loreen och hennes Euphoria växer och växer. Det är ingen låt i benämningen av stordåd och fantastiska texter, men det är heller ingen låt i den kategorin. Den håller sig ändå. All lycka åt henne, jag vill påstå att det finns vinnarpotential i Eurovision för henne.

Frågar man mig vilken den bästa melodifestivalvinnaren genom tiderna är, kan jag nog växla lite. Fast någonstans inom mig landar det nog ändå alltid på Tommy Nilsson och "En dag" som vann 1989. Helt enkelt för att det är en förbannat bra låt och ett oerhört proffsigt framfört nummer. Tommy tar plats på scen och han har pondus i både röst och utstrålning.


Tommy Nilsson

http://www.youtube.com/watch?v=wAKrtSLA_tY&feature=related En dag med Tommy Nilsson i Eurovision 1989, slutade 4:a.

Bubblare här blir ju utan tvekan Carola och hennes stormvind från 1991, med samma motivering som ovan. Från en helt annan kategori måste Claes-Göran Hederströms "Det börjar verka kärlek banne mig" också nämnas. En odödlig och kultklassiker.

http://www.youtube.com/watch?v=_S3YFhlEakg Fångad av en stormvind med Carola, otroligt professionellt.

http://www.youtube.com/watch?v=OkMI1H_in_g Claes-Göran Hederström med sin Det börjar verka kärlek banne mig. Vilken röst på en 22-åring.


Carola i Eurovision 1991!

Lycka till i Eurovision Loreen!

Kommentarer
Postat av: Christian Thomasson

Jag tycker väl att Loreens låt var OK, men visst är den väl lik Dangerous med Da buzz? Men det var bättre förr, har slutat titta. mest skit nu.

Men jag håller med dig om en dag. Kanonlåt och vilken kör, namnkunnigare har nog aldrig funnits...

Men även stad i ljus är kanonbra. Men massa finns till!

2012-03-19 @ 21:31:17
Postat av: Fredrik

Nja jag har inte lyssnat så mycket på Da Buzz, det lämnar jag åt Reinfeldt :P

2012-03-19 @ 22:47:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0