Så slutar Allsvenskan 2012!

Förra året tippade jag Allsvenskan väldigt tidigt och jag tippade Helsingborgs IF som vinnare. Helsingborg tog kommandot direkt redan från start och tog SM-guldet, så nu när jag skall tippa i år blir det bara svårare. Jag kan inte räkna med att jag skall kunna leva upp till förra årets rätt. Dessutom har mitt favoritlag IFK Göteborg gjort en jättesatsning inför årets säsong. Därför är det ju svårt att inte bli färgad nu när jag skall tippa och låt mig bli meddragen i den hysterin som runt Göteborg just nu.

Här kommer i alla fall min version av herrallsvenskan i fotboll 2012. Såhär tror jag att den kommer att sluta:

1. Helsingborgs IF
2. IFK Göteborg
3. IF Elfsborg
4. Malmö FF
5. Kalmar FF
6. BK Häcken
7. AIK Solna
8. Göteborgs AIS
9. Mjällby AIF
10. Djurgårdens IF
11. Örebro SK
12. Åtvidabergs FF
13. IFK Norrköping

14. Gefle IF

15. GIF Sundsvall
16. Syrianska FC

Det blir alltså Helsingborgs IF igen. Varför? Jo, för att de har kommit 2:a och 1:a två säsonger i rad, trots att spelare har försvunnit i mängder har man hela tiden lyckats med att hålla samma standard. Helsingborg som kollektiv är oerhört svårslaget och jag har sett dem spela både hemma och borta de sista åren. Ett lag där alla springer hela tiden. IFK Göteborgs satsning resulterar i det stora silvret. De ställer ett lag med stor potential på benen, men Helsingborgs rutin och samspel väger tyngre än Göteborgs just nu. De två lagen kommer att finnas i toppen i år bara för att de är svårslagna. Ingen av lagen kommer att ha de största och snyggaste vinsterna, men de kommer att förlora minst gånger.

Lag som Elfsborg och Malmö FF kommer att spela rolig fotboll och ta fina vinster, men de hängande huvudena och ojämnheten kommer att bli deras straff.


Jag vågar tippa Helsingborg som vinnare två år i rad, trots att inget annat lag har lyckats med det sen Djurgården gjorde det i början på 2000-talet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0