Spela kubb!

För er som bor i Kungälv, har ni säkert redan sett att jag driver en idé om att starta upp en kubbturnering i Kungälvs stad. För er andra vill jag berätta att jag för närvarande gör en praktiktjänst på utvecklingsenheten i Kungälvs kommun, som en del av min utbildning. Personligen har jag alltid brunnit för min hemkommun och haft många idéer om hur man skulle kunna utveckla den och göra den till en bra kommun att bo i.



I februari kom jag på idén att varför inte skapa ett gemenskapsevenemang där alla kommunens invånare får en chans att delta. Hur hittar man en form för det? Möten som påbjuds av kommuner brukar i regel tyvärr vara någonting som gemene man negligerar och de som kommer dit är oftast de som redan är intresserade.

Det gäller att sticka ut när man gör någonting, ta till nya idéer och tankar. Hur kan man hitta en mötesform där alla kommunens invånare oavsett kön, ålder, funktionshinder och etnicitet kan delta? Hur kan man hitta en mötesform där gemenskapen, mötet mellan människor och trivsel står i centrum och mixa den med att låta människor komma nära föreningslivet, näringslivet och politiken?

Min tanke är att man kan spela kubb tillsammans. Ingen är för gammal eller ung eller är för fysiskt hindrad för att kunna vara med och spela kubb på något sätt. Kan vi dessutom utnyttja den fina miljön som finns i Kungälv är det bara positivt.

Kubbturneringen är till för alla, men skall gynna de som kanske inte syns, de som drabbas av fördomar, de som vill men kanske inte alltid kan. Kubbturneringen skall gynna föreningslivet, för föreningslivet är många människors naturliga kontakt med andra människor. Föreningsliver bär på den gemenskapen som är till nytta för hela kommuners utveckling.

Kan vi träffas allihopa och spela kubb tillsammans och ha trevligt för ett gott ändamål, då tycker jag och flera med mig att vi skall satsa på det.

Kungälvs kommun kan bli en kommun där det är kort väg mellan invånarna och politiker, mellan människor och människor och där föreningsliv, näringsliv och kommunen kan stå tillsammans. Kubbturneringen är ett inspel i arbetet på vägen dit. Får kubbturneringen tillåtelse av kommunen kommer jag göra mitt yttersta för att det skall bli ett toppenarrangemang, det lovar jag!

http://www.facebook.com/events/300974903296324/ <------ Kungälvs Kubbiadens facebooksida!

http://www.kungalvsnyheter.com/2012-03-24-kubbturnering-planeras-i-kungaumllv.html <---- Reportage om Kungälvs Kbbiad!


Med vinden i håret!

Kommentarer
Postat av: Marrie Christiansson

Håller helt med dig, att alla kan vara med det är jättebra och att det sker utan stora åthävor, bara en kul dag med egen matsäck och givetvis fint väder;-)) Håller alla tummar att detta blir en lyckad dag som har glatt människor oavsett ålder o s v.

Kram

2012-03-25 @ 19:33:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0