Triviala likheter!

Vi människor är rätt så intressanta skapelser egentligen. Vi försöker hela tiden förstå vår tillvaro och för att få den förståelsen använder vi alla de mänskliga egenskaper vi besitter. Det vill säga vi söker en mening med precis allting.

Om vi möter på någonting nytt, så sorterar vi medvetet eller omedvetet in det nya i ett fack och försöker sedan förstå fenomenet eller föremålet. Det vill säga om vi möter på en ny människa som beter sig på ett visst sätt, då tar vi direkt fram våra mallar av olika människotyper som vi besitter. Därefter gör vi en bedömning av personen vi möter och skapar oss direkt en uppfattning om den här personen. När vi sedan har hittat mallen för personen, söker vi likheter i rent triviala företeelser för att få vår mall bekräftat.

Det vill säga, om vi uppfattar en människa som motbjudande eller äcklig, så söker vi genast leta bland de triviala företeelser som den människan gör för att bekräfta bilden som motbjudande och äcklig. Exempelvis han går äckligt, han klär sig äckligt, han rör sig obehagligt, personen kan egentligen ta sig för vad som helst som egentligen är rent trivialt och som säkert många andra människor gör likadant, men det blir på sätt och vis lite äckligare.

Blir vi kära i en person, då har vi en mall för den personen och vi söker bekräftelser av vår mall genom att analysera dennes triviala företeelser. Det vill säga, hon är så fin när hon sover, hon nyser gulligt, hon stryker så gulligt genom sitt hår, hon går fint, hon är charmig när hon tar på sig sin jacka.

Ni förstår min poäng. Vi är rätt roliga ändå, att vi söker triviala likheter efter mallar för att förstå vår omvärld.

Med den logiken skulle jag egentligen kunna ställa mig och betrakta det krig som just nu pågår vid MAXI:s, i Kungälv, godisavdelning. Lösgodiset kostar 2,90 hg och då skall alla ha. Det vill säga mängder av människor av alla sorter som skall ha godis för att det är billigt.

När jag står där och betraktar, skulle jag kunan leta efter en tjej jag ser bra ut och sedan analysera vilket godis hon väljer. Utifrån vad hon väljer för sorter kommer jag att göra en bedömning av människan. Jag vet ju vad jag hade valt för sorter. Med andra ord skulle jag också teoretiskt sätt kunna finna "den rätta" om jag såg att hon gick och plockade någorlunda samma sorter som ajg ahde valt. För då hade vi ju haft likheter!

Låter det idiotiskt? Ja, det är det, men det är ju precis sånna triviala likheter vi letar efter hela tiden för att bedömma vår omgivning. Varför hör vi ihop?

Handen på hjärtat, har du inte blivit bjuden på godis av någon, vid minst ett tillfälle, och kikat ner i påsen och upptäckt att den personen bara har valt "äckligt" eller "konstigt" godis. Har du inte sen för en sekund gjort en liten bedömning av den människan och tänkt, asså är han/hon sån?

Kommentarer
Postat av: Marrie Christiansson

Finns en ordentlig poäng i det du säger :-) Och reptilsnabbt gör vi dessa reflektioner också!
Marie

2012-10-26 @ 18:10:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0