Ett gringubbeinlägg!

Eftersom jag har haft så väldigt mycket omkring mig i mitt liv, har jag helt enkelt inte haft lusten att skriva. Den där lusten börjar dock så sakta att återvända i takt med att det lugnar ner sig!

Så vad har jag då på hjärtat nu när jag inte har skrivit på länge? Jo, ett riktigt gringubbeinlägg.

Kan ni täka er att det finns mode även i att skriva och säga saker. För några år sedan var det populärt att bara skriva Orka! om allt möjligt. Jag orkar inte, blev kort och gott bara ett konstaterande Orka!

För något år sedan skulle alla gå all-in på allt! Det där lever fortfarande, men inte i den grad som det gjorde för något år sedan. Då skulle alla gå all-in varenda helg och vad man än gjorde skulle man gå all-in.

Det "nya" fenomenet som jag har upptäckt är att folk verkligen vill visa att de kan skriva ordentligt på internet. När man förenklar allt som skrivs nu för tiden och språket blir slarvigare, finns det helt plötsligt de personer som skall visa att det i skrivspråk minsann heter dem och inte dom!

Jösses, säger jag! Det är helt korrekt att det i skrivspråk heter så, problemet är bara att de som skriver ut dem istället gör det FEL!

Alla missar att det finns en ordform till av dom, nämnligen de! Vad folk missar är med andra ord att de används när de befinner sig i subjektform och dem skrivs när de befinner sig objektform.

Det heter inte, dem ger mig kärlek! De ger mig kärlek, eller jag får kärlek av dem!

Det heter inte, dem och jag var ute igår, utan de och jag var ute igår.

Tankeregel? Jag vill ge dem... De vill ge mig!

Kan ni se skillnaden? Vilka är det som gör saker? Jo, DE gör saker, Dem är mottagare. Subjekt vs objekt.

Skall det vara så svårt?

Om ni inte kan skriva ut De och Dem rätt i en mening, gör då som som jag och skriv dom. Då är det slarvigt, men det blir i alla fall färre fel!

Kommentarer
Postat av: Marrie Christiansson

Dessutom är det tillåtet att skriva dom nu för tiden och det känns mycket mer bekvämt att använda så slipper man sätta in dem och de i helt fel sammanhang. Jag stör mig oerhört på ordet "dem" som används så fel hela tiden, det låter och ser inte klokt ut. Säger språkpolisen som skriver hela dagarna i sitt yrkesliv.
Marie

2012-09-22 @ 15:48:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0